Kunstløftet

Kunstløftet / Artikler og debatt

Min første kunstopplevelse - Mohamed Ali Fadlabi

Foto: Privat

Foto: Privat

Hvordan minnes kunstnere og kulturarbeidere sine kunstopplevelser fra barndom og ungdomsår? I serien Min første kunstopplevelse inviterer vi dem til å reflektere rundt sine tidligere møter med kunsten. I denne utgaven skriver kunstner Mohamed Ali Fadlabi om sin barndom i Sudan, hvor han tapte sin første slosskamp og drømte om å ha en tvilling.

Gata som strakte seg hele veien fra Mawrada Street til Nilen pleide å være en gammel mann. Den startet ved Bandas bensinstasjon, passerte offisersklubben og endte ved Awads dagligvarebutikk, og derfra kunne man se Nilen.
 
Hvis man gikk hele gata på langs, passerte man mange hus, husene til onkel ditt og tante datt, alle i den gata var en onkel eller en tante – det er sånn man tiltaler eldre mennesker i Sudan. Gata var dessuten full av barn, og de kuleste av alle var tvillingene. De var de beste til å spille fotball, og det var ingen av de andre ungene som turte å slåss med dem, ettersom de var tvillinger. Man kunne ikke slåss med begge to samtidig, og hvis man slåss med én av dem hoppet den andre på deg bakfra. Jeg ønsket meg alltid en tvilling, og jeg tenkte ofte på hvor annerledes alt ville vært om jeg hadde en. 
 
Noen ganger lot jeg som om Cola (han het Motawakil, men vi kalte ham Cola) var tvillingen min. Huset hans hadde en mørkegrønn dør, og moren hans var så vakker, og det samme var søsteren hans, som pleide å lage blomster av toalettpapir. Broren Salih spilte gitar og hadde massevis av bilder av bandet sitt i mørke lokaler med rødt og grønt lys. Den andre broren hans var veldig opptatt av militærgreier, og jeg tror faktisk han hadde en ekte militærjakke og en kniv som så akkurat ut som Rambo sin.
 
Brosteinene i den gata var eldgamle, og her og der fant man rustne nåler og små vanndammer fra vaskeriet, som tynne, late hunder lå og hvilte seg i. Det fantes også neemtrær, som pappa fortalte at britene hadde tatt med seg fra India, og en gal mann som skrev matematiske ligninger med kull på veggene. Det fantes biler, fly som krysset himmelen, vakre jenter, stygge jenter, gutter som hang rundt lyktestolper, fugler, geiter, katter, gamle menn som satt foran husene sine, lyder, lukter og et veldig sterkt sollys.
 
Et eller annet sted i den gata tapte jeg min første slåsskamp og forelsket meg for første gang. Jeg turte aldri å si det til henne, men i dag er jeg glad jeg ikke gjorde det. Nå har hun blitt tjukk og har sikkert syv barn. Hun er gift med snekkeren Eltoum, og de bor fortsatt i den gata.
 
Men den gangen, da vi løp ned gata, fullstendig klare over hvor vi skulle og samtidig virrende retningsløst rundt på samme måte som sommerfugler som aldri helt later til å vite hvor de er på vei, oppstod det øyeblikk av forvirring som er vanskelig å beskrive. Det var vakkert og fredelig, men det fylte oss alle med en rastløs og elektrisk følelse. Og selv om jeg ikke kan huske detaljene eller tidspunktet, var det i den gata jeg hadde min første kunstopplevelse.
 

 
Mohamed Ali Fadlabi (f. 1975) er en kunstner bosatt i Oslo, opprinnelig fra Sudan. Han er utdannet statsviter ved Universitetet i Elnaileen og har en mastergrad ved Kunstakademiet i Oslo. Han >fikk i fjor massiv mediaoppmerksomhet, da han og Lars Cuzner gjenskapte den såkalte «Kongolandsbyen» i Frognerparken, i anledning Grunnlovsjubileet. 
 

blog comments powered by Disqus

eksternt

Nettsted for anmeldelser av den viktigste skjønn- og faglitteraturen for barn og unge som utgis av norske forlag. 
gå til >>

 

Nettidsskrift for kritikk av profesjonell
kunst for barn og unge.
gå til >>