Kunstløftet

Kunstløftet / Artikler og debatt

Simon

Simon vil gjemme seg. Simon vil glemme. Simon ser Mia for første gang. Mia hører Simons stemme for første gang. Simon og Mia møtes for første gang. Simon gir Mia et oppdrag. Simon og Mia får ikke sove. Mia møter en gatemusikant. David introduserer for skoleklasser. Fullsatt sal. Premierefest. Victoria øver på el-fiolin. Workshop, Silje og Gerhard. Prøvestart på operaen. Scenografien trilles inn. Kostymedesigner jobber på oppdrag fra komponisten. Pedaler. Christopher, Sunniva, Victoria, Gerhard. Eirik og Gerhard. Eirik og ledninger. Eirik Raude. Eirik spiller på glass. Applaus. Plakaten.

«Simon» er en opera for ungdom som handler om isolasjon, sosial deltagelse, ensomhet, håp og mot. Den omhandler også unges forhold til digitale medier og virtuell virkelighet.

Simon er en datakyndig gutt på 17 år som i en alvorlig ulykke mistet familien sin og er sterkt funksjonshemmet. Han lever isolert på rommet sitt og hans sosiale liv skjer kun gjennom pc'en. Chattesider, sosiale medier og ikke minst teknobrillen (àla Google glass) gir ham mulighet til å delta på fester og sammenkomster interaktivt. På en klassefest hvor Simon fungerer som DJ fra rommet sitt «treffer» han Mia som er nyinnflyttet til byen etter at moren forlot henne og faren. De begynner å prate, og Simon tar Mia med på en tur i byen via brillen. I løpet av den nærmeste tiden utvikler forholdet seg; indre og ytre rom åpnes, fortiden konfronteres, nåtiden utfordres og fremtiden åpner seg for både Simon og Mia.
 
Vårt mål med denne forestillingen er å formidle nyskapende musikkteater på høyt internasjonalt nivå for ungdom, med en tematikk de kan kjenne seg igjen i. Ensomhet og følelsen av å være utenfor er typisk og gjenkjennelig for de fleste ungdommer; likeså ønsket om å ha en fortrolig venn eller kjæreste, å kjenne tilhørighet og å bety noe for andre. «Simon» tar opp alle disse temaene. I tillegg er den virtuelle virkeligheten en realitet for dagens ungdomsgenerasjon og dette ønsker vi å belyse på en engasjerende, spennende og ikke-fordømmende måte gjennom et moderne kunstnerisk uttrykk. Vi ønsker å tilgjengeliggjøre samtidsmusikken samt å bryte ned eksisterende fordommer mot opera som genre, og nettopp det tror vi denne forestillingen kan lykkes med.
 
«Simon» er en forestilling for ungdom og voksne. Den passer for alle som jobber med mennesker, det være seg i pedagogisk sammenheng, i forbindelse med psykisk helse, omsorg, sykdom eller rehabilitering. Den passer også for alle som er opptatt av musikk og teater. Og den passer for de som bare vil bli fortalt en historie om en ung gutts møte med en jente og veien de går sammen.
 
Durata: 50 min
Musikk: Gerhard Stäbler
Libretto: Christopher Grøndahl
Simon: Mathias Gillebo, tenor.
Mia: Silje Aker Johnsen, sopran.
Slagverk/elektronikk: Eirik Raude
Elektrisk og akustisk fiolin: Victoria Johnson
Regi: Victoria Bomann-Larsen
Scenografi og kostymedesign: Sunniva Bodvin
Musikalsk ansvarlige: David Fielder og Victoria Johnson

Fotografer:  Foto: Erik Berg, Sunniva Bodvin, Victoria Bomann-Larsen

Se video på Vimeo >>
(passord: simon opera)
 
Tyske Gerhard Stäbler er en av de mest anerkjente og spilte komponistene i Europa i dag. Han skriver for de fleste besetninger og har lang erfaring med vokalmusikk og opera. Han har en leken og likevel alvorlig holdning til det han skaper, og skriver med intelligens og humor. Musikken hans er avansert, moderne og kompleks, men likevel tilgjengelig. «Simon» er skrevet både for elektronikk og akustiske instrumenter. Musikken i «Simon» er meget variert i uttrykket; snakke-sang, lyrisk sang, heftige rytmer, vakre fiolinsoloer og ekspressive el-fiolinriff forteller historien om Simon og Mia.
 
Christopher Grøndahl er en meget allsidig forfatter som siden 2001 har markert seg som dramatiker innen film, teater og hørespill. Filmmanusene til «Villmark», «Giganten» og «Nokas» (som han fikk Amandaprisen for i 2011), skuespillene «Silent Winds of Blackpool» og «Baikonur Kosmodrom» er noen av titlene i hans omfattende og prisbelønte litterære produksjon. Grøndahl har god dramaturgisk teft og evner å kombinerer drivende ytre handling med fintfølte og nære dialoger og situasjoner.

Om mottakelsen

Femte Rad Produksjoner er stolte og glade for å ha produsert en operaforestilling for ungdom som virkelig slo an hos både publikum og anmeldere. 
 
Kritikerne:
Magnus Andersen i Klassekampen kaller "Simon" en av de viktigste forestillingene på DNO&B i år. 
 
Hild Borchrevink i Dagsavisen avslutter sin gode kritikk med: "En bedre introduksjon til opera og operahus for et ungt publikum kan man ikke ønske seg". 
 
NRK Kulturhuset melder om at "Operaen Simon er med på å skape en nysgjerrighet om hva opera kan være hos de unge, for det som Femte Rad Produksjoner gjør veldig fint er at de tar på alvor ungdoms tilværelse, den teknologihverdagen de befinner seg i, og behandler det seriøst i kunsten, på en scene."
 
Rudolf Bjørnerem skriver på scenekunst.no: "Operaen lykkes med å kombinere samtidsmusikk av ypperste nivå med troverdige ungdommelige elementer [...] Den gir publikum rom til refleksjon. Simon viser slik stor tiltro til ungdommers evne til å ta til seg ny musikk og til å trekke sine egen konklusjoner om tema som berører dem."
 

Målgruppen

Premieren ble sett av bl.a 150 8. klassinger; konsentrasjonen var stor og mottagelsen meget god. De følgende forestillingene ble sett av bl.a 70 elever fra videregående samt ulike mindre grupper av ungdommer, lærerstudenter og musikkstudenter i tillegg til vanlig publikum. Mottagelsen var god fra alle grupper og vi opplever at vi traff målgruppen "ungdom" godt.  Flere utsendte fra Den kulturelle skolesekken viste stor interesse for forestillingen.

Linker til sosiale medier

 
 
 
Og vi er på twitter:
@FemteRad
 
 

blog comments powered by Disqus

eksternt

Nettsted for anmeldelser av den viktigste skjønn- og faglitteraturen for barn og unge som utgis av norske forlag. 
gå til >>

 

Nettidsskrift for kritikk av profesjonell
kunst for barn og unge.
gå til >>