Utreder den frie scenekunsten
Norsk kulturråd har nylig satt i gang en utredning av det frie scenekunstfeltet, for å gi en beskrivelse av utviklingen i feltet på 2000-tallet. Teaterviter Melanie Fieldseth er engasjert til å gjennomføre arbeidet og er nå tilknyttet FOU-seksjonen i Kulturrådet.
– Jeg tror det har skjedd større endringer i det frie scenekunstfeltet i løpet av de ti siste årene enn vi er klar over. Denne utredningen er en viktig mulighet til å ta to skritt tilbake og prøve å se hele feltet og endringene som har skjedd under ett. Uten kunnskap om disse endringene er det vanskelig både for aktørene i feltet og for kulturpolitiske beslutningstakere å ta gode valg om hvor vi skal gå videre, sier en engasjert Melanie Fieldseth.
Utfordring å treffe alle
Utredningen skal blant annet gi en oversikt over hvilke estetiske uttrykksformer og organisasjonsformer som preger feltet. Fieldseth forteller at det hun gleder seg mest til, er å snakke nærmere med forskjellige aktører i feltet.
– Jeg er nysgjerrig på om de begrepene vi har for å beskrive den frie scenekunsten fremdeles er dekkende eller om vi trenger å utvikle nye perspektiver for å få en mer dekkende forståelse av feltet.
Den frie scenekunsten er imidlertid et mangfoldig felt og Fieldseth erkjenner at det blir en stor utfordring å skrive en utredning hvor alle i feltet føler seg ivaretatt.
– Selv om jeg ikke kan belyse alle aktører like sterkt, håper jeg at jeg kan arbeide med problemstillinger som er treffende for alle. Fieldseth understreker videre at det kommer til å bli viktig å dekke de geografiske variasjonene i feltet og utarbeide et klarere bilde på dansekunstens utvikling.
Ny rolle
Det siste året har Fieldseth vikariert i stillingen som scenekunstkonsulent i Kulturrådet. Hun framhever at jobben som utreder er noe ganske annet enn å være scenekunstkonsulent.
– Som utreder må jeg tenke på en annen måte. Det er viktig å gjøre det klart, både for meg selv og for aktørene i feltet, at jeg er i en annen rolle nå.
Melanie Fieldseth er utdannet teaterviter med hovedfag fra Universitetet i Bergen. Hovedoppgaven handlet om kroppsforståelser i samtidsdans. Hun har gjennom flere år vært en aktiv skribent. Mens hun var student jobbet hun i redaksjonen i 3t – Tidsskrift for teori og teater. Hun har vært kritiker for scenekunst i Bergens Tidende og skrevet flere artikler og anmeldelser for Norsk Shakespeare- og teatertidsskrift. Fieldseth satt i Kulturrådets faglige utvalg for dans fra det ble opprettet i 2006 til våren 2009. Det siste året har hun vikariert i stillingen som scenekunstkonsulent i Norsk kulturråd.
Utredningen blir etter planen utgitt høsten 2014.
Les tidligere utgitte utredninger og publikasjoner i Kulturrådets publikasjonsserie.