Kulturrådets oppgaver innen kulturell og kreativ næring
Kulturrådet skal bidra til at norske kunstnere og kulturaktører oppnår økte inntekter gjennom kunstnerisk virksomhet. Dette gjør vi gjennom rådgivning, kompetanseprogram og prosjektstøtte.
Regjeringen iverksatte i 2017 en større satsing på kulturell og kreativ næring. Satsingen skal bidra til vekst, verdiskaping og arbeidsplasser via økt investering i og omsetning av kunst- og kulturproduksjoner.
Hva er kreativ næring?
Målgruppen for satsingen på kulturell og kreativ næring er kunstnere og mindre virksomheter som jobber med distribusjon, formidling, markedsføring eller salg av kulturelle uttrykk, samt regionale kompetansemiljøer som støtter opp om disse.
Kreativ næring omfatter i Kulturrådets satsing disse bransjene:
- Visuell kunst
- Musikk
- Scenekunst
- Litteratur
- Kulturarv
- Film
- Arkitektur
- Design
- Mote
- Dataspill
Kulturrådets støtte til kreativ næring
Kulturrådet har to støtteordninger for kulturell og kreativ næring. Midlene skal bidra til økte inntekter, bl.a. gjennom et større publikum, og til regional bransjeutvikling. Formålet med ordningene er å forsterke støtteapparatet rundt kunstnere og de regionale miljøene utenfor det etablerte institusjonsfeltet. Det langsiktige målet er at økt forretningskompetanse, entreprenørskap og nytenkning skal bedre kunstnerøkonomien og gjøre det mulig for flere å livnære seg av kunstnerisk virksomhet.
Det var samlet bevilget 19,8 mill. kroner til satsingen i 2019.
11 mill. kroner ble avsatt til regional bransjeutvikling gjennom økt kompetanse, bedre tjenester, og styrking regionale bransjestrukturer på området kulturell og kreativ næring. Midlene skal fordeles likt mellom Nord-Norge, Midt-Norge, Vestlandet, Sørlandet og Østlandet.
8,785 mill. kroner ble avsatt til tiltak på virksomhetsnivå som bidrar til næringsutvikling gjennom å styrke distribusjon, formidling, markedsføring og salg.
Statlig samarbeid
Kulturrådet utvikler arbeidet med kulturell og kreativ næring i dialog med Innovasjon Norge og Norwegian Arts Abroad. Målet er en koordinert statlig innsats på området. Innovasjon Norge retter sine tiltak mot bedrifter med vekstambisjoner og potensial, mens Norwegian Arts Abroad skal bidra til styrket markedsføring og salg av norsk kunst og kultur internasjonalt.