Museumskonferansen 2023
Velkommen til Kulturdirektoratets museumskonferanse 25.-26. oktober i Stormen konserthus i Bodø! Årets konferanse handler om tilgjengelighet.
Foto: Wil Lee Wright, Trondheim kunstmuseum, Museene i Sør-Trøndelag
25. - 26. oktober 2023 |
|
Stormen konserthus i Bodø |
|
Kulturdirektoratet |
På konferansen skal vi utforske barrierer og blindsoner, løfte frem eksempler på god praksis, og få råd fra ulike aktører om hvor arbeidet med å gjøre museene mer tilgjengelige kan starte.
Hold av datoene allerede nå! Mer informasjon om program og påmelding kommer.
1008 nye kunstnere mottar Statens kunstnerstipend i 2023
Filmkunstner Hazhir Ibrahimi er blant kunstnerne som mottar arbeidsstipend for yngre/nyetablerte kunstnere. Han kom til Norge som flyktning i 2012 og bruker personlige opplevelser fra barndommen for å finne måter å uttrykke seg på. Her i sitt nåværende arbeidssted i lokalene til filmselskapet Stray Dogs i Oslo.
4 620 kunstnere har i år sendt inn 11 053 søknader til Statens kunstnerstipend. Dette er blant de høyeste søkertallene noensinne. – Søknadene viser at Norge har et stort antall vitale kunstnerskap på svært høyt nivå, sier utvalgsleder Trude Gomnæs Ugelstad.
- Kunstnerstipendene styrker de frie, kunstneriske ytringene og bidrar til et rikere kunst- og kulturtilbud over hele landet. Det er en av de viktigste investeringene vi kan gjøre for å opprettholde et samfunn der det er rom for ulike uttrykk og meninger, sier Trude Gomnæs Ugelstad.
Hun leder utvalget for Statens kunstnerstipend, som vedtar tildelingene etter innstilling fra 23 stipendkomiteer på ulike fagfelt. Kulturdirektoratet er sekretariat for utvalget, men beslutningene tas på armlengdes avstand fra myndighetene.
- Antallet søknader er nå like høyt som under første år av pandemien. Det viser at vi må fortsette innsatsen for å styrke kunstnerøkonomien. Kunstnerstipendene gir både økonomisk forutsigbarhet, kunstnerisk frihet og sosiale rettigheter for kunstneren. Derfor er stipendene et av de mest treffsikre virkemidlene vi har, forteller Ugelstad.
Et av de beste virkemidlene
Kultur- og likestillingsminister Anette Trettebergstuen er også klar på hvor viktig stipendordninger som Statens kunstnerstipend er:
- Bak hvert fantastiske arrangement, utstilling, tekst eller forestilling er det folk som henter i barnehage, betaler dyre strømregninger og gjør alt for å få endene til å møtes. Vårt mål er at kunst- og kulturarbeidere over hele landet får bedre rettigheter og arbeidsmuligheter. Et av de beste virkemidlene for å oppnå dette er Statens kunstnerstipend, og årets tildeling viser at vi har mange profesjonelle og viktige bidragsytere til et mangfoldig og nyskapende kunstliv. Det vil vi bare ha mer av, forteller hun.
Sterk økning blant unge
Den sterke økningen er spesielt tydelig blant yngre kunstnere. – At så mange unge ønsker å satse på kunsten er et viktig og positivt signal på betydningen av kunstnerstipendene og det å ivareta rekruttering til kunst- og kulturfeltet fra alle deler av samfunnet, sier Gomnæs Ugelstad.
Her finner du samtlige vedtakslister
Statens kunstnerstipender tildelinger 2023 per ordning:
Stipendtype | Søknader | Tildelinger | Prosent |
Arbeidsstipend | 3773 | 227 | 6 % |
Arbeidsstipend for yngre/nyetablerte kunstnere | 1747 | 117 | 7 % |
Stipend for etablerte kunstnere | 900 | 32 | 4 % |
Stipend for seniorkunstnere | 313 | 9 | 3 % |
Diversestipend | 3894 | 339 | 9 % |
Diversestipend for nyutdannede kunstnere | 426 | 284 | 67 % |
Totalt | 11053 | 1008 | 9 % |
Tildelinger geografisk:
Fylke | Søknader | Tildelinger | Prosent |
Agder | 235 | 12 | 5 % |
Innlandet | 336 | 24 | 7 % |
Møre og Romsdal | 144 | 12 | 8 % |
Nordland | 199 | 15 | 8 % |
Oslo | 5 204 | 498 | 10 % |
Rogaland | 368 | 21 | 6 % |
Svalbard | 7 | 0 | 0 % |
Troms og Finnmark | 371 | 45 | 12 % |
Trøndelag | 646 | 60 | 9 % |
Utlandet | 461 | 54 | 12 % |
Vestfold og Telemark | 410 | 26 | 6 % |
Vestland | 1214 | 105 | 9 % |
Viken | 1 458 | 136 | 9 % |
Totalt | 11053 | 1008 | 9 % |
Fakta om Statens kunstnerstipend:
Det er seks ulike stipendordninger, og for fire av dem utgjør stipendet et årlig beløp på 299 289 kroner i inntil fem år (inntil ti år for etablerte kunstnere og seniorkunstnere). For de to diversestipend-ordningene er tilskuddet et engangsbeløp på inntil 100 000 kroner.
- Dersom du ønsker å følge flere store og små nyheter fra Statens kunstnerstipend, kan du følge oss på Instagram
Teatervitenskap som fag ved Universitetet i Bergen må opprettholdes!
Det er svært kritisk dersom teatervitenskap ikke skulle opprettholdes som eget fag ved Universitetet i Bergen framover, skriver Kulturdirektoratets direktør Kristin Danielsen. (Foto: Trym S. Warloe)
Kulturdirektoratet ber om at tilbudet om teatervitenskap som fag ved Universitet i Bergen opprettholdes.
Kulturdirektoratet har sendt følgende brev til fakultetsstyret ved Det humanistiske fakultet ved Universitetet i Bergen:
Det teatervitenskapelige miljøet i Bergen har fostret mange teatervitere som har bidratt til den sterke utviklingen av norsk scenekunst nasjonalt og internasjonalt de siste tiårene. Det er derfor svært kritisk dersom teatervitenskap ikke skulle opprettholdes som eget fag ved Universitetet i Bergen framover.
Teatervitenskapelig fagkompetanse – inkludert kunnskap om norsk teaterhistorie - er etterspurt i kunstproduksjon, i kritikerstanden, i kunstinstitusjonene og i offentlig forvaltning. For at vi i Kulturdirektoratet skal kunne løse vårt samfunnsoppdrag på en faglig solid måte, har vi flere teatervitere representert blant våre ansatte. Det rekrutteres også jevnlig teatervitere til de ulike kollegiale organene vi er sekretariat for: Kulturrådet, Fond for lyd og bilde og i de faglige komitéene for Statens kunstnerstipend.
Etter nedleggelsen av teatervitenskap som faglig disiplin ved Universitetet i Oslo for 10 år siden, har Kulturdirektoratet registrert at den teatervitenskapelige kompetansen ikke er tilgjengelig på samme måte som tidligere. Dette er høyst beklagelig ettersom vi også i fremtiden vil ha behov for å rekruttere teatervitere for å opprettholde tilfanget av fagkompetanse.
Også behovet for forskningskompetanse på scenekunstområdet kommer til å øke framover. Det er vanskelig å se hvordan teatervitenskap skal svare på et økende behov for scenekunstfaglig innsikt og forskningskompetanse hvis faget konsentreres på enda færre universiteter enn det som er tilfellet i dag.
Nedbemanning og mulig avvikling av faget i sin helhet ved UiB vil ha store konsekvenser for et bredt scenekunstfelt. Kulturdirektoratet ber på dette grunnlag om at tilbudet om teatervitenskap som fag ved Universitet i Bergen opprettholdes.
Bevar teatervitenskap!
Kulturrådet og rådsleder Sigmund Løvåsen reagerer med stor bekymring på forslaget om at teatervitenskap som akademisk disiplin nedbygges ved Universitetet i Bergen. (Foto: Trym S. Warloe)
Kulturrådet ønsker et fortsatt tilbud om teatervitenskap ved Universitet i Bergen, og ser behovet for en fortsatt styrking og utvikling av faget nasjonalt – ikke avvikling.
Kulturrådet har sendt følgende brev til fakultetsstyret ved Det humanistiske fakultet ved Universitetet i Bergen:
Kulturrådet forvalter Norsk kulturfond, er pådriver for nye kunst- og kulturprosjekter, driver forsknings- og utviklingsarbeid og er et rådgivende organ for staten i kulturspørsmål.
Kulturrådet reagerer med stor bekymring på forslaget om at teatervitenskap som akademisk disiplin nedbygges ved Universitetet i Bergen. En så alvorlig svekkelse av universitetsutdannelsen er en reell trussel for tilfanget av scenekunstfaglig kompetanse til Kulturrådet og til annen sentral og regional forvaltning av scenekunst.
Kulturrådet er avhengig av høy fagkompetanse for å kunne forvalte kulturfondet på en forsvarlig måte. Medlemmer med teatervitenskapelig utdanning er ofte representert i de tre faglige utvalgene på scenekunstområdet. Kulturrådet er også avhengig av et sekretariat med tilstrekkelig kunnskap til å utføre faglig funderte tilrådinger til fagutvalg og råd. Saksbehandlerne i sekretariatets faggruppe for scenekunst har alle teatervitenskap i fagkretsen. En nedleggelse av teatervitenskap ved UiB vil forsterke de utfordringene Kulturrådet har ved å rekruttere høyt kvalifiserte utvalgsmedlemmer i de tre fagutvalgene på scenekunstområdet og framtidige kompetente medarbeidere i sekretariatet.
I tillegg initierer utvalgene kunnskapsprosjekter for å styrke Kulturrådets nødvendige kompetanse om scenekunstfeltet. Det trengs relevant kunnskap om utviklingstendenser i kunst- og kulturlivet i Norge, og i denne sammenhengen er Kulturrådet og Kulturdirektoratet avhengig av å samhandle med forskningsmiljøer som har den nødvendige kompetansen til å gjennomføre oppdragene. Kulturrådet er også et rådgivende organ for staten i kulturspørsmål. Dette gjelder også i utviklingen av en kunnskapsbasert scenekunstpolitikk. Kulturrådet er avhengig av kontinuerlig å kunne styrke fagkompetansen for å kunne oppfylle dette mandatet.
Det er ikke til å legge skjul på at Kulturrådet har registrert at forskningskompetanse i teatervitenskap er sterkt redusert i de siste årene, og understreker at nedbygging av faget på UiB vil få konsekvenser når det gjelder tilgjengelighet på fagkompetanse. Utdannelse i teatervitenskap har alene eller i kombinasjon med andre scenekunstpraktiske eller teoretiske fag, bidratt til at norsk scenekunst har hatt en sterk utvikling. Mange skapende og utøvende kunstnere i scenekunstfeltet har bakgrunn fra teatervitenskap. Dette gjelder dramatikere, dramaturger, instruktører, koreografer m.fl., så vel som i administrative stillinger i ulike institusjoner og i offentlig forvaltning og kunstneriske ledelse.
Kulturrådet ønsker et fortsatt tilbud om teatervitenskap ved Universitet i Bergen, og ser behovet for en fortsatt styrking og utvikling av faget nasjonalt – ikke avvikling.
Kulturrådet sikrer større valgfrihet
Gjennom kunstnerassistentordningen ønsker Kulturrådet å bidra til kompetanse- og erfaringsoverføring mellom en etablert kunstner og en kunstner i etableringsfasen, og øke inntektsmulighetene for begge, skriver rådsleder Sigmund Løvåsen. (Foto: Trym S. Warloe)
Det stemmer ikke at Kulturrådet gir støtte til telepati. Men av de 4 000 prosjektene vi støtter årlig vil alle finne noe de både liker og misliker. Den valgfriheten trenger vi.
(Publisert hos Nettavisen 20.03.2023)
Are Søberg, også kjent som Sløseriombudsmannen, er nok en gang uenig i ei tildeling gjort av Kulturrådet. Delingsknappen på facebook går varm og kommentarfeltet fråder. Det er bra at Kulturrådets forvaltning av kunst- og kulturkroner debatteres offentlig. Det hadde imidlertid vært mer interessant om debatten tok utgangspunkt i noe mer enn en kort tekst som omtaler to kunstnere som har fått tilskudd fra kunstnerassistentordningen.
Kulturrådet mottar årlig over 8000 søknader til 43 ordninger innen scenekunst, musikk, litteratur, tidsskrift og kritikk, tverrfaglige ordninger, visuell kunst og kulturvern. Omkring 4000 får tilskudd. Det er da opplagt at Are Søberg ikke liker alle prosjekter som får tilslag. Det gjør heller ikke jeg. Det skulle tatt seg ut. Og det er liksom noe av poenget med det hele.
Noen liker å gå på folkemusikkfestivalen vi gir tilskudd til, andre kammermusikkfestivalen. Noen liker fotballtidsskriftet Josimar, andre liker Syn og Segn. Noen liker ikke bildebøkene innkjøpt til skolebibliotekene, noen liker ikke krim-bøkene innkjøpt til folkebibliotekene. Noen likte det Kulturrådsstøtta prosjektet Søberg selv deltok i, altså Sløserikommisjonen. Andre likte det som kjent ganske dårlig. Slik er det.
For å si noe opplagt: folk er forskjellige. Are Søberg og jeg er forskjellige, og har sikkert ulike syn på hva vi ser på som god kunst. Hverken mitt eller hans kunstsyn er eller skal være avgjørende for hvilke prosjekter som får tilskudd fra Kulturrådet. Det er Kulturrådets oppgave å sørge for at flest mulig rundt om i hele landet har tilgang til kunst- og kulturopplevelser de har utbytte av. Og de må gjerne bli utfordra i møte med noe de ikke trodde de likte. For å oppnå dette skal Kulturrådet legge til rette for dokumentasjon og videreføring av tradisjonelle uttrykk og kulturarv, og at kunstnere skal kunne forske i nye uttrykksformer og metoder.
Prosjektet Søberg viser til skal ikke drive med telepati. Hadde han bedt om innsyn i selve søknaden, ville han sett at kunstneren og den assistenten Kulturrådet nå finansierer blant annet skal arbeide med et kunstverk til en skole for døvblinde barn, en utstilling i atelieret i rådhuset i Oslo og en film om oljens plass i norsk offentlighet. Gjennom kunstnerassistentordningen ønsker Kulturrådet å bidra til kompetanse- og erfaringsoverføring mellom en etablert kunstner og en kunstner i etableringsfasen, og øke inntektsmulighetene for begge. Og så er det interessant hvilken kunst som oppstår i møte og samarbeid mellom to kunstnere.
Disse vurderingene kan Søberg gjerne være uenig i. I stedet velger han å raljere over en kort oppsummering han har funnet på Kulturrådets nettsider. Disse oppsummeringene som er skrevet av søkerne selv, er sjelden dekkende for hele prosjektet og er ikke en del av Kulturrådets vurderingsgrunnlag.
Skal jeg driste meg til å trekke en slutning ut fra Søbergs siste og tidligere utspill om kunst og kultur, så ender jeg med at han er tilhenger av mindre valgfrihet for det norske folk. For er det noe Kulturrådets ordninger i stor grad handler om, så er det å gi folk over hele landet mulighet til å møte kunst- og kulturuttrykk av svært ulike slag. Om det er i skolebiblioteket, på festivalen, teaterscenen eller i galleriet. Vi som har tro på kunst- og kulturuttrykk som en sentral og viktig del av ytringsmangfoldet må da tåle å se kulturkroner gå til prosjekter vi ikke liker.
Sigmund Løvåsen
leder, Kulturrådet
2022: Partner: Our Voices: using art in public spaces to empower young people from social housing areas through artistic citizenship
Prosjektleder: Silkeborg kommune, Danmark Norsk deltaker: NTNU, Trondheim
Fakta
Land: Danmark, Tyskland, Norge
Prosjekteier: Stowarzyszenie Pogotowie Kulturalno-Spoleczne, Polen
Type prosjekt: Lite samarbeidsprosjekt (COOP-1)
Tidsperiode: 2023 - 2026
Kategori: Visuell kunst
2022: Partner: CONNECT - a Tenso project for the professional choral world
Prosjektleder: Tenso Network Europe, Nederland Norsk deltaker: Det norske solistkor
Fakta
Land: Nederland, Frankrike (2), Finland, Tyrkia, Nederland, Portugal, Kroatia, Norge, Latvia, Tyskland + en tysk og en nederlandsk assosiert partner
Prosjekteier: Vesterålen regionråd, Nordland
Type prosjekt: Lite samarbeidsprosjekt (COOP-1)
Tidsperiode: 2023 - 2026
Kategori: Musikk
2022: Prosjektleder: Yderst Europe - Facing the Ocean. Portrait of the European coast
Prosjektleder: Vesterålen regionråd, Nordland, Norge Norsk deltaker: Vesterålen regionråd
Fakta
Land: Norge, Frankrike, Belgia
Prosjekteier: Vesterålen regionråd, Nordland
Type prosjekt: Lite samarbeidsprosjekt (COOP-1)
Tidsperiode: 2023 - 2026
Kategori:
Intervju med Kristina R. JohnsenOm prosjektet
The project's main objective is to strengthen the transnational creation and circulation of European works and artists, and its main priority is sustainability. YE is a European co-production where the consortium and project group consisting of creatives, scientists and cutting edge technological personnel, shares resources, procures information, and facilitates trans-national distribution of content raising awareness of the coastal culture in order to create insight into environmental issues. YE is created through innovative practices and approaches concerning common European cultural coastal heritage and innovative digital ways of producing and disseminating content. The ocean is a common European denominator, and it does not consider borders. The ocean is the place of great connections and transactions of energy and resources. At the same time, our coastline is the home of the resilient coastal culture, where insight and knowledge about living in and with nature has been inherited for generations. We believe this immaterial heritage to be a very potent and potentially fruitful combination in order to bring continuity, knowledge and perspective to the conversation about shaping our future, and a potentially fruitful approach towards our future management of resources. We believe that our youth needs and have a right to claim their heritage and implement the knowledge of their ancestors in their skillset. With YE we wish to bring new testimonies, information and ancient knowledge to the general public, especially towards youth. Through a photojournalistic approach we gather concise reports, visual material such as photography and films and findings. In line with The European Green Deal, the New European Bauhaus and Horizon Europe, YE co-creates, adopts and disseminates more environmentfriendly practices. YE prioritizes raising awareness about Europe's use of resources and promoting insight about European practices, history and values.
The project will produce:
- An article series of high quality articles offered to Van Malleghems extensive client list
- (Washington Post, Lé Monde, Time magazine, De Standaard)
- A traveling exhibition consisting of minimum 50 images, curated by lÓeil Urbain festival in
- France with coastal and ocean thematics 2024. Shown in Bodø 2024
- The development and innovation of new social media practices using AR technology, combined with:
- A 300 page book with a portrait of the European coast, including methods of harvest,
- cultivation and otherwise co-existence with nature in coastal traditions
- A workshop for youth
- Partner meeting and Think Tank
- An event with dissemination to national and international networks
- A social media campaign
- A landing site gathering social media activity
Never before has so few of us lived in nature. Never before has it been more important to understand nature and our place in it. By 2050, 82 percent of Europe's population will live in a European city. YE aims to raise awareness with the general public, especially in urban areas
The general public, decision makers and youth in urban areas are our main beneficiaries. A minimum total of people consisting of the audience of the targeted international media houses as mentioned above, festival audience of lÓeil Urbain Festvial in France (20.000), international network of Unique Europe and AWEX (The Wallonia Export-Investment Agency), social media range (Nikon Europe Platform 321.000 followers + own professional channels of 6000) our optimistic estimated reach are 1,5 million people. The communities and areas portrayed, indigenous and underrepresented groups