Honorarer og reiseutgifter for medlemmer i råd, styre og utvalg
Som medlem i styre, råd eller utvalg i Kulturrådet mottar du honorar for ditt arbeide. I tillegg vil det for flere være aktuelt å ha diverse reiseutlegg eller andre utlegg som vil kreves refundert. Her finner du om de avtaler og retningslinjer som gjelder for dette.
Honorarer/utbetaling av godtgjørelse
For styreleder i Fond for lyd og bilde og rådsmedlemmer i Kulturrådet honoreres disse halvårlig etter fastsatte satser fra Kulturdepartementet.
Utvalgsmedlemmer vil motta honorar for deltagelse på utvalgsmøter. Honoraret beregnes etter fastsatte satser ut fra medgåtte timer til forberedelse av saker, samt faktisk medgått tid i møte.
Utbetaling av honorar foretas av lønnsavdelingen på bakgrunn av tilsendte timelister fra fagansvarlig sekretær for utvalget. Utbetaling skjer løpende etter avholdt møte.
Ubetaling av honorarer
Rådsmedlemmer Norsk kulturfond | Skjer juni/desember | Fast honorar |
Styreleder Fond for lyd og bilde | Skjer juni/desember | Fast honorar |
Utvalgsmedlemmer | Etter utvalgsmøte | Etter timelister |
Det er viktig å merke seg at utvalgsgodtgjøringen er definert som honorar og ikke betaling av tjeneste og inngår derfor ikke i feriepengegrunnlaget. Honoraret er heller ikke pensjonsgivende. Godtgjøringen er personlig og kan derfor ikke utbetales til firma. Utvalgsgodtgjøring utbetales ikke ved sykdom eller annet fravær.
Fastsatte satser for utvalgsgodtgjørelse fra 1. januar 2020
Møteforberedelser, lik sats for alle i utvalget | kr 486,- pr. time |
Møtetid for leder | kr 643,- pr. time |
Møtetid for øvrige medlemmer | kr 486,- pr. time |
For mer informasjon om godtjørelse til leder, medlemmer og sekretærer i statlige utvalg, se Statens personalhåndbok.
Statens personalhåndbok 2020 - 10 Administrative bestemmelser og kgl.res. - Lovdata
Flyreise
Bestilling av reise til møte i Kulturrådet skal foretas på den for staten hurtigste og rimeligste måte, samt at inngåtte avtaler skal benyttes i forbindelse med reisen så langt dette er mulig.
Kulturrådet har inngått avtale med G Travel Norge AS.
Som medlem av et råd, styre eller utvalg i Kulturrådet vil du få opprettet en reiseprofil hos G Travel. Husk jevnlig oppdatering av din personlige profil ved eventuelle endringer mht. kontaktinfo, kostnadssted, kredittkort med ny utløpsdato, samt andre endringer som måtte komme underveis.
Dette er viktig mht. kommunikasjon i forbindelse med reise, og ikke minst av hensyn til sikkerhet, jfr. punktet om sikkerhet.
Ved bestilling av reise skal bestillingsreferanse alltid oppgis. Bestillingsreferanse består av en kombinasjon av bokstaver og tall: 1030 og to til fire bokstaver. Riktig bestillerreferanse for deg som styre, råd- eller utvalgsmedlem fås ved deres kontaktperson/seksjonsleder i Kulturrådet.
Innlogging til G Travel Online
Trykk deretter «Glemt passord» og legg så inn din egen e-postadresse. Du vil deretter motta en e-post med videre instruksjoner. Det anbefales å lagre nettsiden som favoritt til senere bruk.
Du er selv ansvarlig for at din profil er korrekt til enhver tid. Navnet i profilen skal stemme overens med navnet i passet ditt. Dette er noe du bør kontrollere første gang du logger inn. Det er også viktig at din e-post adresse samt ditt mobilnummer er lagret korrekt i online profilen. Dette for å kunne motta meldinger om innsjekk samt annen informasjon fra flyselskapene i forbindelse med dine reiser.
G Travel Online på mobil
Du kan laste ned G Travel Online på mobilen fra din applikasjonsbutikk ( App Store, Google Play Store..) , og logge deg inn via applikasjonen.
Kulturrådet minner om at reiseportalen er beregnet for tjenestereiser og at det ikke er anledning til å bruke Kulturrådets avtaler til private formål.
Sikkerhet
Kulturrådet understreker betydningen av å ha fokus på beredskap og sikkerhet under reisen.
Medlemmer som sitter i råd, styre eller utvalg i Kulturrådet og som er på reise eller har bestilt en fremtidig reise gjennom Kulturrådets reisebyråavtale med G Travel er ivaretatt i en beredskapssituasjon. For den enkelte reisende betyr dette at G Travel informerer om hendelser som berører dem, og foretar nødvendige tiltak ut i fra nivået i beredskapen som iverksettes. Alt fra f.eks. ombooking av kansellerte fly ved en streik til krisehåndtering og informasjonsflyt ved en alvorlig hendelse om terror eller personskade.
Husk jevnlig oppdatering av din personlige profil ved eventuelle endringer mht. kontaktinfo, kostnadssted, kredittkort med ny utløpsdato, samt andre endringer som måtte komme underveis.
Bestille en flyreise
Enkle reiser innen Norge og Europa bestilles primært via G Travel Online på web, enten av den enkelte eller av Kulturrådets reisebestiller, mens kompliserte reiser og interkontinentale reiser bestilles ved at den enkelte eller Kulturrådets reisebestiller kontakter en erfaren reiserådgiver hos G Travel.
Husk om at ved bestilling av reise skal bestillingsreferanse alltid oppgis. Riktig bestillerreferanse for deg som styre, råd- eller utvalgsmedlem fås ved deres kontaktperson/seksjonsleder i Kulturrådet.
Dersom du har spørsmål om bestilling, ombooking eller avbestilling av en reise knyttet til Onlineportal, så kan du ta kontakt G Travel på Online Support.
Kontakt
Åpningstid | Telefon | E-post | |
Teknisk support, ikke bestillinger | 08:30-16:00 | +47 38 12 56 30 | online@gtravel.no |
Kompliserte reisebestillinger |
Mandag - fredag 07:00-18:00 Utover denne tiden blir du automatisk overført til G Travels 24-timers service. |
+47 69 21 32 11 | difi.ostfold@gtravel.no |
Det anbefales å være tidlig ute med å bestille en flyreise, da prisene på flyreiser er flytende, hvilket betyr at flyreisen vil bli dyrere jo senere man bestiller.
Praktisk informasjon
Norwegian | Sas |
---|---|
Håndbagasje: Maks total vekt 10 kg. Alle kan ta med seg en liten veske som får plass under setet foran. Hvis du reiser med en LowFare+-, Flex- eller PremiumFlex-billett, kan du også ta med en større håndbagasje som kan legges i bagasjehyllen. |
Håndbagasje: 1x8 kg |
Setereservasjon er inkludert på alle billetter unntatt LowFare (alle flyvninger unntatt internasjonale langdistanseruter):
LowFare: 75 - 250 NOK per person, per strekning LowFare+: Setereservasjon inkludert Flex: Setereservasjon inkludert |
Setereservasjon er ikke inkludert |
Bagasje: Alle flyvninger unntatt langdistanseruter LowFare ingen bagasje inkludert LowFare+ 1 x 20 kg Flex 2 x 20 kg
Internasjonale langdistanseruter LowFare Ingen bagasje inkludert LowFare+ 1 x 20 kg Flex, Premium og PremiumFlex 2 x 20 kg |
Bagasje: SAS Go Light Ingen bagasje inkludert SAS Go 1 x 23 kg SAS Plus 2 x 23 kg |
Overnatting
Hotellovernatting kan bestilles v/G Travel. Klikk på knappen Hotell, velg By/Innsjekkingsdato/Utsjekkingsdato og Søk. Avtalepris med stjerne betyr Statens avtalepris.
Det anbefales å være tidlig ute med å bestille hotell (husk om bestillerreferanse (1030+ 3-4 bokstaver), da prisene på hotell er flytende, hvilket betyr at det vil bli dyrere jo senere man bestiller. En annen faktor som kan bli fordyrende, hvis man er sent ute med bestilling, er at det er et stort press på hotellene i Oslo.
Hotell skal i størst mulig grad bestilles gjennom vår avtale med reisebyrå G Travel og reiseportalen GTO
Innlogging til G Travel Online
For møte i Kulturrådets lokaler i Mølleparken anbefaler vi at du bor på Scandic Vulkan som er i kort gangavstand fra oss.
Epost: norge@scandichotels.com
Tlf. + 47 23 15 50 50
Bruk av bil, taxi, flytog/buss
Refusjon av utgifter til bruk av egen bil skjer bare når det på forhånd er gitt samtykke til dette. Skal samtykke gis forutsettes det i henhold til regulativet at det vil være en vesentlig ulempe å reise med rutegående transportmidler. Det skal opplyses på reiseoppgjøret hvem som har gitt tillatelse for bruk av egen bil.
Ved bruk av egen bil skal antall kilometer angis nøyaktig og strekningene må angis med adresse for avreisested og bestemmelsessted.
Så langt det er mulig ber vi om at det benyttes offentlig transport. Taxi bør kun benyttes når offentlig transportmiddel vanskeliggjør reisen. Bruk av taxi må være forhåndsgodkjent av leder og begrunnet i reiseregningen.
Reiseregning/refusjon av utlegg
Som styre, råds- eller utvalgsmedlem gjøres du oppmerksom på at:
- Krav om reiseoppgjør eller annen refusjon av utlegg må sendes inn snarest og senest en måned etter at reisen er foretatt, dersom annet ikke er avtalt
- Reise- og utgiftsrefusjon skjer via DFØ's selvbetjeningsportal (Betalmeg)
- Dokumentasjon på utlegg som kreves refundert skal vedlegges reiseoppgjøret som pdf- eller bildeformat.
- Utlegg til overnatting skal dokumenteres med bilag. Hvis overnattingen er dekket av NKR skal du på reiseoppgjøret kun oppgi hotellets navn og adresse og at dette er dekket av NKR.
- Alle utlegg skal dokumenteres ved bilag. Unntaket er rutegående transportmidler som blant annet flytog og buss. Disse kan refunderes uten kvittering.
- For gjennomførte reiser skal boardingkort/setekvittering sendes med reiseregningen.
Hvordan bruke DFØ's selvbetjeningsportal (Betalmeg)
Kulturrådet benytter seg av DFØ's selvbetjeningsportal slik at du selv kan:
- Vedlikeholde kontaktinformasjon
- Bankkontonummer
- Registrere og følge opp krav om reise- og utgiftsrefusjon mv.
Få tilgang til løsningen
Som nytt utvalgsmedlem i Kulturrådet vil du måtte levere et skjema om personopplysninger til lønnsseksjonen. På bakgrunn av de innleverte opplysningene vil lønnsseksjonen opprette en tilgang i selvbetjeningsportalen. Informasjon om denne tilgangen samt annen nyttig informasjon vil bli tilsendt den enkelte på oppgitt epostadresse.
Reiseregning, utgiftsrefusjon og honorar for honorarmottakere - DFØ
Pålogging til DFØ's selvbetjeningsportal
DFØ-appen kan brukes for levering av reiseregninger/utgiftsrefusjoner.
For hjelp med innlogging og funksjonalitet selvbetjeningsportalen, kontakt DFØ på telefon: 400 18 659 eller e-post: lonn@dfo.no.
Se filmer om hvordan du bruker Betalmeg på DFØ sin YouTube-konto.
Beskrivelse av reise- og utgiftsrefusjon
Logg på DFØ's selvbetjeningsportal
Velg «Opprett Reise- og utgiftsrefusjon»
Velg riktig skjema
- Dagreise innland u/overnatting
- Innenlandsreise m/overnatting
- Utenlandsreise
- Utgiftsrefusjon
Klikk deretter Start for å begynne å registrere reiseregningen
Start- og sluttidspunkt
Reisen starter ved avreise fra bopel eller arbeidsted, og avsluttes ved ankomst bopel eller arbeidssted. Dersom det foretas flere reiser uten opphold mellom reisene, må disse registreres på samme reiseregning. Dette for å unngå overlappende kostgodtgjørelse.
Reisemål
For reiser innenfor Oslo eller i nærheten av bosted, må adresse for oppdragssted angis dersom samtidig kreves kostgodtgjørelse (grunnet 15 km regel). For andre reiser, oppgis by eller sted.
Årsak/Formål
Reisens formål/årsak må oppgis i reiseregningen. Eventuelle møter og seminarer må angis med fullstendig tittel eller beskrivelse. Benytt kommentarfeltet for utfyllende informasjon, og legg med program/agenda hvis dette foreligger.
Regulativ
Det er overnatting som styrer regulativet. Tjenestereise på hotell kommer opp som standardvalg, og det tilsvarer overnatting på hotell. Har du overnattet på annen måte må du velge et annet regulativ:
Tjenestereise på hotell
Gjelder ved overnatting på hotell. Overnatting må dokumenteres med bilag. Dersom overnattingen er dekket av virksomhet eller arrangør, må hotellets navn og adresse oppgis i reiseregningen.
Tjenestereise pensjonat (u/kok)
Når du har overnattet et sted hvor du ikke har hatt mulighet til å lage mat selv. Ikke hotell, men enklere type overnatting. Deler av kostgodtgjørelsen er skattepliktig.
Tjenestereise hybel/privat (m/kok )
Når du har overnattet et sted hvor du har hatt mulighet til å lage mat selv. Deler av kostgodtgjørelsen er skattepliktig.
Trekkfri Pensjonat u/kok
Når du har mulighet for å hvile (betyr at arbeidstaker må kunne hvile i seng) f.eks. i lugar på båt, i sovekupe på tog o.l.
Ferie/privat opphold
Ved privat opphold i forkant eller etterkant av en tjenestereise, registreres det start- eller sluttidspunkt som ville vært aktuelt dersom reisen ble foretatt uten privat opphold. Dersom det foretas privat opphold i løpet av en tjenestereise, må det aktuelle tidsrommet registreres under Flere reisemål med regulativ Ferie/privat opphold. Det skal opplyses om private opphold i kommentarfeltet i reiseregningen
Overnattingstype
Hotellovernatting | Overnatting i lugar på båt, i sovekupe på tog | Privatovernatting ( men ikke eget hus, leilighet, hytte) |
---|---|---|
Reisetype regulativ: Tjenestereise på hotell | Reisetype regulativ: Tjenestereise Pensjonat (u/kok) | Reisetype regulativ: Tjenestereise hybel/privat (m/kok) |
I kommentarfeltet oppgis navn og adresse til hotell | I kommentarfeltet oppgis overnattingsmåte | I kommentarfeltet skrives Privat overnatting (ikke oppgi adresse til privat overnatting ) |
Registreres fradrag for frokost og påspanderte måltider | Registreres fradrag påspanderte måltider | Registreres ikke fradrag for frokost men for påspanderte måltider |
Har ikke krav på nattillegg | Har ikke krav på nattillegg | Har krav på nattillegg |
Kostgodtgjørelse
Satser for kostgodtgjørelse, kilometer, og kilometertillegg (passasjertillegg) er faste satser som ligger inne i systemet. Beløpet styres av antall timer du registrerer i feltene for start- og sluttdato på reisen.
Reiser fra og med 6 timer til og med 12 timer | Ulegitimert sats på kr 307,- til 315,- |
Reiser over 12 timer | Ulegitimert sats på kr 570,- til 585,- |
Reiser med overnatting | Ulegitimert sats på kr 780,- til 801,- |
For reiser med kortere enn 15 km kan utgifter til kost refunderes etter kvittering, dersom det er ikke mulig å innta måltidet på eget arbeidssted, i kantine eller annet spiserom på oppdragsstedet. Beløpet er begrenset til de satser som gjelder for ulegitimert kostgodtgjørelse.
Utgiftene til kost reduseres (registreres fradrag for kostgodtgjørelse)ved at det foretas et måltidstrekk når arbeidsgiver eller oppdragsgiver dekker utgiftene til et måltid (frokost, lunsj eller middag). Dette gjelder uansett om man velger å spise eller ikke.
For reiser innenlands er trekket på 20% for frokost, 30% for lunsj og 50% for middag.
Kontakt
Anita Eik
Seniorkonsulent, event og arrangement
anita.eik@kulturradet.nomobil: 911 72 513
Lena Pettersen
Reiseregninger, honorarer, tidsportalen, SAP-systemet
lena.pettersen@kulturradet.nomobil: 942 87 753
Esmail Azadfar
Lønn, honorar, reiseregninger, tidsportalen, SAP-Systemet.
esmail.azadfar@kulturradet.nomobil: 470 37 207
Jan Erik Sæther Ask
Innkjøpsansvarlig, offentlige anskaffelser og avtaleinngåelser.
jan.erik.ask@kulturradet.nomobil: 971 41 969