Basisfinansieringen gir forutsigbarhet
En ny evaluering viser at ordningen for basisfinansiering gir scenekunstfeltet rom til å følge ambisiøse prosjekter.
Kulturrådets tilskuddsordning for basisfinansiering av frie scenekunstgrupper gir mottakerne rammevilkår som muliggjør langsiktig, strategisk tenkning og planlegging. Dette gir igjen rom til å forfølge ambisiøse prosjekter og heve den kunstneriske kvaliteten, viser en ny evaluering av ordningen utført av Telemarksforsking.
Det er et gjennomgående behov for ordninger som gir kompaniene på det frie scenekunstfeltet større forutsigbarhet. Basisfinansieringen er en slik ordning. Den ble etablert i 2007, og har som formål å styrke scenekunstgruppers kunstneriske virksomhet, gi økonomisk forutsigbarhet og gjøre det mulig å planlegge produksjon og formidling over tid.
Basiskompaniene er ifølge evalueringen fornøyde med administrasjonen av ordningen, og opplever at dialogen med Kulturrådet er god og effektiv. Prinsippet om fagfellevurdering har bred tilslutning i feltet, det stilles imidlertid store krav og forventninger til utvalgsmedlemmenes innsikt og kompetanse.
- Søknadene til Basisfinansieringen av frie scenekunstgrupper behandles i Faglig utval for teater og Faglig utval for dans i fellesskap. Hvert av utvalgene er bredt sammensatt i forhold til kompetanse og scenekunstfaglige erfaringer og til saman 10 utvalgsmedlemmer er med på søknadsbehandlingen hvert år, sier seksjonsleder Yrjan Svarva.
Anbefaler å fjerne «12-årsregelen»
Basisfinansieringen gis som et fast, årlig tilskudd, i opptil fire år. Det kan søkes om forlengelse av perioden, men som hovedregel gis det ikke tilskudd over ordningen i mer enn 12 sammenhengende år.
Denne såkalte «12-årsregelen» ble innført for å sikre dynamikk i ordningen, men har vært mye omdiskutert. En kritikk har vært at et kompani i prinsippet kan være like nyskapende etter fire år som etter 12 år, og dermed fortsatt kvalifisere til basisfinansiering. Den nye evalueringen støtter oppom en slik argumentasjon. Forskerne anbefaler å fjerne 12-årsregelen, samtidig som man finner andre måter å sikre at nye kompanier kommer seg inn på ordningen.
- Evalueringsrapporten skal behandles i Faglig utval for teater og Faglig utval for dans med tanke på justeringer eller endringer i retningslinjene for ordningen. Eventuelle nye retningslinjer vil legges frem for rådet i begynnelsen av 2019, i god tid før neste års søknadsfrist, sier Svarva.
Økt profesjonalisering
Ifølge evalueringen har basisfinansieringen bidratt til en administrativ profesjonalisering av de finansierte gruppene, og til tydeligere og mer ryddige arbeids- og lønnsvilkår. Rapportering og søknadsskriving har gått fra å bli sett som en byrde til å ses som viktige instrumenter for strategisk planlegging og dokumentasjon.
Den administrative profesjonaliseringen og det økonomiske handlingsrommet som basisfinansieringen innebærer, har ført til fremveksten av det forskerne omtaler som en «ny profesjon» på det frie scenekunstfeltet – nemlig produsenten. I tillegg til å jobbe aktivt med promotering, salg og turnélegging nasjonalt og internasjonalt, bistår slike produsenter kompaniene i søknadsskriving og rapportering.
Kunstnerisk spydspiss
Den viktigste kunstneriske konsekvensen av basisordningen, er ifølge evalueringen at den tilrettelegger for å utvikle kunstnerskap. Basisordningen inkluderer i dag en rekke ulike kunstneriske uttrykk som har fått mulighet til å vokse innenfor ordningen. Mange av disse kunstnerskapene får i dag stor oppmerksomhet både i Norge og i utlandet og blir programmert til en rekke viktige scener. Innenfor dans utgjør basiskompaniene flaggskipene i norsk dansekunst, både kunstnerisk og formidlingsmessig. Innenfor teater representerer basiskompaniene noe av det mest spennende som skjer innenfor nyskapende teater, hevder forskerne.
I 2017 mottok 14 scenekunstnere/scenekunstgrupper støtte fra ordningen, som er den største av Kulturrådets tilskuddsordninger innenfor scenekunstområdet, med en samlet avsetning på 46.5 millioner kroner.
- Avsetningen til Basisfinansieringen av frie scenekunstgrupper nærmer seg halvparten av de omsøkbare midlene som skal bidra til produksjon av fri scenekunst; avsetningene for fri scenekunst – dans og teater og basisfinansieringen som til saman utgjør drøye 102 mill. kroner, sier Svarva
Lanseringsseminar 19. april
Den 19. april inviterer Kulturrådet til lanseringsseminar for evalueringsrapporten. Arrangementet blir strømmet fra Kulturrådets nettsider.
Evalueringen er utført av Telemarksforsking, og tar for seg perioden 2010-2017. Forfattere er Bård Kleppe, Ola K Berge, Ole Marius Hylland og Chris Erichsen. Ordningen ble også evaluert i 2010.
Les rapporten
Se publikasjonen "Basis og overbygning"
Kontakt
Rådsmedlem Thorbjørn Gabrielsen, e-post: teater.nor@online.no