Det visuelle kunstfeltets markeds- og næringspotensiale
Kulturøkonomiprosjektet har bestilt en kartlegging som skal gi innsikt i hvordan virksomhetene på det visuelle kunstfeltet planlegger og iverksetter markedsrettet aktivitet. Hvilke planer og aktiviteter de ulike virksomhetene har og hvordan de ulike virksomhetene bygger kunnskap om ulike målgrupper blant publikum.
Formål
Formålet med undersøkelsen er å kartlegge hvordan virksomheter i det visuelle kunstfeltet lykkes i arbeidet med å planlegge og iverksette markedsrettet aktivitet. Ved å utforme måleindikatorer kan virksomhetene som ikke lykkes i like stor grad få retningslinjer for hvordan de kan forbedre sin aktivitet. Dette vil kunne medføre at flere virksomheter oppnår bedre resultater og dermed bidrar til å styrke økonomien i kunst og kultursektoren i Norge.
Oppdrag
Oppdraget består i å kartlegge hvordan virksomhetene på det visuelle kunstfeltet planlegger og iverksetter markedsrettet aktivitet. Dette inkluderer en klarlegging av hvilke planer og aktiviteter de ulike virksomhetene har og hvordan de ulike virksomhetene bygger kunnskap om ulike målgrupper blant publikum. Rapporten skal leveres i april.
Kartleggingen skal resultere i en oversikt over virksomhetenes kunnskap om eget publikum (besøkende og kunder) og marked, og hvilke datakilder de har tilgang på om sitt publikum og marked. Videre skal vi gjennom kartleggingen beskrive og analysere virksomhetenes formidlingsarbeid, markedsstrategier, salg og øvrig næringsrettet aktivitet.
Kartleggingen vil gjøre Kulturrådet i stand til å utvikle innspill for hvordan virksomhetene kan lykkes bedre med å planlegge og iverksette markedsrettede aktiviteter. Enkelte forutsetninger som kunnskap om publikum og marked er eksempelvis viktig. Med publikum menes både besøkende og kunder, og med marked menes konkurrerende virksomheter og lignende. Samtidig er kunnskap om markedsstrategier og -planer viktig, men også hvordan gjennomføre aktiviteter som øker interessen i markedet.
Dette er noen av eksemplene på hva vi ønsker å kartlegge. Vi ønsker å kartlegge hvordan kunnskap virksomhetene har, hvordan de jobber med markedsaktiviteter og hva som gjør at enkelte virksomheter lykkes bedre enn andre.
Kartleggingen gjennomføres av Rambøll Consulting. Til å løse dette oppdraget har Rambøll satt sammen et team med bestående av sentrale medlemmer fra Kunst i tall undersøkelsen og Brukerundersøkelser i museene.