Barn, musikk og medvirkning
Som masterstudent i kammermusikk ved Royal College of Music i London, fikk min pianotrio, Alpaca Trio, et tre-årig engasjement i Live Music Now!, en ideell konsertorganisasjon med ønske om å bringe levende musikk ut til alle. Vårt første konsertoppdrag var å tilrettelegge en konsert for en barnehage for barn med utviklingshemninger.
I konserten la vi opp til en enkel dirigeringsoppgave som barna kunne få bidra i. På første rad satt det en liten, stille jente med fotskinner og med hånden i været. Jeg pekte på henne og rakte frem hånden for å vise henne opp. Læreren ved hennes side sa raskt til meg at "hun kan ikke stå, hold godt fast i henne". Hun dirigerte dypt konsentrert og med hele kroppen; for å få de svakeste lydene la hun hendene på gulvet og puffet seg så opp til fortissimo og stående.
Etter at hennes musikkstykke var over og alle klappet, snudde hun seg mot publikum, som en sol og sa: "Did you see what I can do!!! Did you see what I can do!!!!". Jeg blir fremdeles rørt når jeg tenker på hennes møte med musikken og hvor stor betydning medvirkningen hadde for henne. Vi opplevde også flere ganger senere at autistiske barn som aldri hadde tatt initiativ i grupper før plutselig tar initiativ for å bli med når vi inviterte til interaksjon. Dette var starten på en fascinasjon for å formidle musikk til barn, og en befriende avveksling fra våre klassiske konserter, riktig antrukket og med et godt voksent publikum som alltid klappet på de riktige stedene.
Jeg er i dag utøvende cellist, kammermusiker og produsent som jobber mye med samtidsmusikk og har både laget og vært med i flere kunstprosjekter og konserter for barn. Sammen med Trondheim Sinfonietta vant vi Spellemannspris for barneplaten "Så Rart...!" i 2008, og jeg har turnert utallige barneskoler sammen med Alpaca Trio gjennom Rikskonsertene. Jeg har et pågående prosjekt, "Cello'n med det rare i!", som utforsker en konsertsituasjon der alt skapes underveis i konserten i samarbeid med barna. Vi lager et musikkeventyr, og jeg vet ikke fra gang til gang hva helheten vil bli.
Som utøver av klassisk samtidsmusikk er min erfaring at barn er meget tolerante publikum. Barnas umiddelbare lyttende respons på musikken, uhildet av "voksenfordommer" (om pling plong og uforståelighet) er medvirkning i seg selv. Samtidig er de også nådeløse hvis de kjeder seg, og du kan lett miste konsentrasjonen deres. Som musiker ønsker jeg å formidle stemninger og følelser, både av den glade og den vanskelige sorten.
Det umiddelbare og ærlige møtet med barna gjennom kunsten skaper magiske stunder. Barn sanser med hele kroppen, og gjennom interaksjon med kunsten kan de få et ekstra utbytte av opplevelsen. Deres konsentrasjon spisses ytterligere når de kan bruke flere sanser og er med i skapingen av verket.
Det må finnes rom for konserter og forestillinger hvor opplevelsen gis kun gjennom aktiv lytting. Men medvirkning er et interessant tema å fordype seg i og forsøke å eksperimentere med. Noe alle kunstnere som jobber med kultur for barn bør tenke igjennom.
<< tilbake til premissteksten
Alpaca Ensemble >>
Live music now >>
<< tilbake til premissteksten
Fordypningstekster
Alpaca Ensemble >>
Live music now >>
Cello'n med det rare i!
Hva kommer nå?
konsert med Eldbjørg Raknes
Klokkeklang
Klokkeklang er en komposisjonskonkurranse for barn laget i samarbeid med Norges Musikhøgskole og Ny Musikk Oslo, hvor elevene skal lage en melodi for klokkespillet i Oslo rådhus. Vinnerbidraget vil bli tatt med i klokkespillets faste program, og bli spilt daglig i 6 måneder.
Drivhuset
komponering med og av barn
Operaorkesteret og Drivhuset inviterte i mars 2011 til to søndager med konsertverksted i Operaen.
Visste du at:
Vuggesang gir dansefot, musikk gjør deg smartere, sang styrker immunforsvaret, syngende sjåfører kjører tryggere, musikk aktiverer hjernen og barn som spiller et instrument, husker bedre og har lettere for å lære.