Musikk av høy kvalitet
Kulturrådets festivalstøtteordning har som hovedformål å gjøre musikk og andre kunstuttrykk av høy kvalitet tilgjengelig for flest mulig. Vi skal både gi stabilitet og slippe nye krefter til.
Publisert i Dagsavisen 14. januar.
Kulturrådets festivalstøtteordning har som hovedformål å gjøre musikk og andre kunstuttrykk av høy kvalitet tilgjengelig for flest mulig. For 2020 er det gitt tilskudd til 171 musikkfestivaler over hele landet. 58 av disse er innenfor populærmusikksegmentet, og av disse fikk snaut halvparten økte bevilgninger for 2020. To av festivalene i populærmusikksjangeren er nye på ordningen i 2020.
Tonje Kaada, daglig leder i Øyafestivalen, er forståelig nok skuffet over at festivalen hun leder ikke mottar tilskudd fra Kulturrådet det kommende året. Men det skyldes ikke at Kulturrådet nedprioriterer populærmusikken eller festivaler som er organisert som et aksjeselskap, slik hun påstår i Dagsavisen 2. januar. Mange av festivalene vi støtter er organisert på denne måten, og går med overskudd som føres tilbake til festivaldriften. Da må også festivalens selskapsstruktur være åpen og transparent.
Øyafestivalen er et særtilfelle.
Øyafestivalen er et særtilfelle med høy egeninntjening, gode overskudd over tid og internasjonalt eierskap. I regnskapene ser man blant annet at festivalen i flere år har betalt rundt to millioner årlig i leie for merkenavnet Øyafestivalen med mer, til det tidligere morselskapet Norfest. Det har flere ganger de siste årene blitt tatt ut tilleggsutbytte i størrelsesordenen fem til syv millioner kroner. Festivalen eies nå av selskapet LMF VII S.C.Sp. som er registrert i Luxembourg, som igjen eies av oppkjøpsfondet Providence Equity Partners. Hvem som eier dette fondet er uklart for Kulturrådet. Det vi imidlertid vet er at et oppkjøpsfond har som formål å kjøpe opp solide bedrifter, øke profitten for så å selge igjen med så god fortjeneste som mulig. Vi vet også at det ikke finnes noen krav til offentlig innsyn i et oppkjøpsfond. Dermed har vi ingen mulighet til å kontrollere om festivalstøtten til Øya tas ut som utbytte av utenlandske eiere.
I 2015 ble den omstridte knutepunktordningen avviklet, og festivalene som tidligere hadde fått midler over ordningen ble henvist til å søke Kulturrådets reviderte festivalstøtteordning. Et av formålene i ordningen er å bidra til at det skapes både fleksibilitet og forutsigbarhet i festivalfeltet. Vi skal både gi stabilitet og slippe nye krefter til. Det betyr ikke at de gamle knutepunktfestivalene er sikret evig støtte, men det betyr at ingen kan få store kutt i støtten uten å ha fått varsel om det på forhånd. Et slikt varsel fikk Øyafestivalen da Kulturrådet behandlet søknaden for 2019.
Rundt to tredjedeler av festivalene på ordningen har fått flerårige tilskudd. Kaada har imidlertid rett i at mange av festivalene i årets behandling har fått ettårig tilskudd. Det skyldes at den reviderte festivalordningen nå har virket i tre år, og skal evalueres i løpet av 2020. Eventuelle endringer i ordningen vil etter planen tre i kraft for søknadsåret 2022. Det gjør at vi nå er varsomme med å binde opp midler over flere år. Evalueringen vil som vanlig gjennomføres av et eksternt forskningsmiljø, og vi er glade for innspill både fra Kaada og andre som brenner for levende og varierte musikkfestivaler i Norge.
Jan Ole Otnæs
Leder i Kulturrådets musikkutvalg for arrangør og festivalstøtte.