Vanessa Bairds tredje bilde til Kulturrådet
Torsdag ble det bestemt at det tredje av de omtalte bildene fra Vanessa Bairds utsmykningsoppdrag for KORO, inntil videre skal henges i Kulturrådets nye lokaler i Mølleparken i Oslo.
Nyheten ble sluppet på en pressekonferanse torsdag, der det også ble klart at de to foregående bildene Baird har malt blir hengende i R6 hos Helsedirektoratet og Landbruks- og matdepartementet inntil man finner et egnet lokale der de tre bildene kan vises sammen som et samlet verk. Det tredje bildet er ennå ikke ferdigstilt.
- Vi er svært glade for å få lov til å berike våre lokaler med dette bildet inntil en endelig avklaring i saken. Diskusjonen rundt bildene er en del av verket, og speiler en del av vår samtid på ulike vis, sier Kulturrådets direktør Anne Aasheim.
-Vi har noen byggtekniske utfordringer som må løses. Dette skal gjøres i dialog med kunstneren. Kulturrådet støtter KOROs ambisjoner om å få en fremtidig permanent løsning for det samlede verket. Inntil videre skal vi sørge for å huse kunstverket og gjøre det tilgjengelig for så mange som mulig, sier Aasheim etter pressekonferansen.
Kronglete historie
Direktør Svein Bjørkås redegjorde under pressekonferansen kort for historikken rundt kunstprosjektet i R6 der Vanessa Baird i 2010 ble engasjert til å lage tre store veggmalerier i R6. Arbeidene skulle ferdigstilles innen utgangen av 2013, i mellomtiden har Helse og omsorgsdepartementet meddelt at de ikke ønsker å motta et av maleriene. KORO besluttet på bakgrunn av dette å trekke ut de to allerede installerte malerier fra R6, slik at de tre malerier kan opprettholdes som den helhet de var tiltenkt i kunstplanen. Konklusjonen for de påfølgende undersøkelser KORO gjennomførte vedrørende alternativ plassering av Vanessa Bairds verk, er at det ikke finnes relevante bygg som på kort sikt kan gi rom for alle de tre maleriene som inngår i verket.
Løsningen KORO nå presenterer er diskutert med ledelsen i de to involverte departementene HOD og LMD, samt andre berørte instanser, og den deles inn i 2 faser:
Fase 1:
De to maleriene som er montert i R6 blir værende der de er. De to ferdigstilte maleriene er henholdsvis:
- Lyset forsvinner – bare vi lukker øynene. Presserom i 1.etasje i R6
- Lenge gikk jeg tidlig til sengs. Statsrådseksjonen i Landbruks‐ og matdepartementet, 4 etasje.
Vedrørende det tredje maleriet, som er under arbeid, er det satt i gang et samarbeid med Norsk kulturråd om en mulig plassering i resepsjonsarealet i Norsk kulturråds nye hus i Mølleparken 2 i Oslo. Vanessa Bairds maleri vil ved en slik løsning få en sentral plass i bygget og vil bli sett av et stort antall mennesker ‐ besøkende, møtedeltakere, råds‐ og utvalgsmedlemmer og ansatte. Siden verket ikke vises i en og samme kontekst, vil den indre sammenheng mellom Vanessa Bairds tre malerier bli ivaretatt gjennom dertil egnede formidlingstiltak.
Fase 2:
De kommende årene skal det bygges en rekke større bygg i Oslo. Dette gjelder bl.a. det nye regjeringskvartalet. Som fase to i løsningen av saken, vil KORO i samråd med bl.a. Statsbygg og Departementenes servicesenter arbeide for å finne en langsiktig løsning der det samlede verket kan vises i ett og samme bygg. Det er grunn til å forvente at det vil ta flere år før en samlet løsning vil bli mulig.
Om kunstneren:
Vanessa Baird (f. 1963 i Oslo) bor og arbeider i Oslo. Hun er utdannet ved Statens Kunstakademi og har i de seneste fem år hatt separatutstillinger på blant annet Galleri Wang (Oslo), Galleri MGM(Oslo), galleri c/o Atle Gerhardsen (Berlin) og Tegnerforbundet (Oslo). Hun har også deltatt i gruppeutstillinger på blant annet Nasjonalmuseet, Sørlandets kunstmuseum, Stenersenmuseet og Lillehammer kunstmuseum.
Fakta om Vanessa Bairds prosjekt
Des. 2010: Valg av Vanessa Baird som kunstner til presserom samt statsrådssaler i HOD og LMD.
I etterfølgende periode utreder kunstner diverse forhold rundt oppgaven, bl.a. organisering av produksjonen, egnet atelier, budsjett etc.
Mai 2011: Kontraktsinngåelse med Vanessa Baird.
Jun. 2011: De første grovskisser godkjennes av kunstutvalget.
Høst 2011: Vanessa Baird får tilbudt arbeidsplass i kjeller i R4.
Okt. 2012: Maleriet Lyset forsvinner – bare jeg lukker øynene installeres i 1. etasje (5,75x10,5 m).
Des. 2012: Åpning / markering av kunstverk fra Do Ho Suh, Kajsa Dahlberg samt første maleri fra Vanessa Baird for husets brukere. De tre kunstnere er til stede.
Jan. 2013: Vanessa Baird påbegynner sitt arbeid med maleri til LMD.
Feb. 2013: KORO mottar brev fra HOD og LMD om støyproblemer i de to statsrådssalene; man ønsker ikke å motta de to malerier for i stedet å bruke veggen til lyddempende tiltak.
Mar. 2013: Statsbyggs undersøkelse av etterklangsforholdene viser at akustikken er innenfor anbefalte grenser.
Apr. 2013: Etter befaring av maleri under arbeid hos Vanessa Baird, konkluderer LMD med at de vil motta maleriet.
Apr. 2013: KORO mottar nytt brev fra HOD, som fastholder at man ikke ønsker å motta det planlagte maleri i sin statsrådseksjon.
Jun. 2013: HOD inviterer KORO til møte, der man utvider sin begrunnelse med ansattes assosiasjoner til 22. juli i lesningen av maleriet i 1. etasje.
Jun. 2013: Maleriet Lenge gikk jeg tidlig til sengs (6x6m) installeres i statsrådssalen hos LMD.
Sept. 2013: KORO beslutter å trekke ut de to allerede installerte malerier fra R6, slik at de tre malerier kan opprettholdes som den helhet de var tiltenkt i kunstplanen.
Okt. 2013: Rapport fra konservator vedrørende risiko ved demontering og håndtering av kunst i R6 som konkluderer med at maleriene i minst mulig grad bør demonteres og fraktes.
NOV. 2013: I første fase blir de allerede installerte to malerier værende i R6. For det tredje ennå ikke ferdigstilte maleriet er det satt i gang et samarbeid med Norsk kulturråd om en mulig plassering i resepsjonsarealet i Norsk kulturråds nye hus i Mølleparken 2 i Oslo, der maleriet vil få en sentral plass. Den indre sammenheng mellom de tre maleriene vil bli ivaretatt gjennom tilpassede formidlingstiltak.
I andre fase vil KORO, i samråd med bl. a. Statsbygg og Departementenes Servicesenter, arbeide for en ny, relevant offentlig kontekst for samtlige tre verk.
Det er grunn til å forvente at det vil ta flere år før en samlet løsning vil bli mulig.