Stipendordningenes treffsikkerhet
Både kunstnerorganisasjonene og stipendkomitéene gir tilbakemeldinger på at stipendene er et treffsikkert kunstnerpolitisk middel som fører til at flere kunstnere klarer å opprettholde sitt kunstneriske virke. Selv om kunstnere fortsatt er en lavinntektsgruppe så er ikke formålet til stipendene å kompensere for lav inntekt. Det er dermed heller ikke en behovsprøving ved tildeling av stipendene. Det er en stor bredde i ordningene, der det er stipendmottakere fra kunstnere som er i etableringsfasen av sitt kunstnerskap og til kunstnere som er godt etablerte innen sine felt. Statens kunstnerstipend har også stor bredde i kunstfeltene der kunstnere fra nær sagt alle kunstfelt har mulighet til å motta stipend.
I søknadsrunden for 2021 så vi også en økning i søkere som søkte om stipend fra Statens kunstnerstipend for første gang. Det taler for at det flere kunstnere som vanligvis ikke har vært avhengig av stipend har søkt etter hvilke muligheter som finnes for å kunne opprettholde en bærekraftig økonomi. Flere kunstnere som mottok stipendet i 2021 melder også om at det både var nødvendig, men også viktig for motivasjonen til å opprettholde den kunstneriske aktiviteten.
Med 23 kunstnergrupper så favner ordningene et bredt spekter av kunstneriske perspektiv og ytringer. Det er viktig at ingen kunstuttrykk blir utelukket og at det er rom for nye kunstuttrykk som ikke nødvendigvis har en egen stipendkomité. Her er anser utvalget at stipendkomitéen for andre kunstnergrupper er viktig å ha et fokus på med tanke på at dette er kunstnergruppen der kunstnere som ikke faller inn under de øvrige kunstnergruppene kan søke. Det er også viktig å følge med på utviklingen innen alle kunstnergrupper for å kunne fange opp nye og voksende uttrykk. Det er også flere stipendkomitéer som opplever en stor endring for tydelige undergrupperinger som ligger under deres område, og har ytret ønske om tydeligere kvotefordeling for at disse skal ivaretas på en god måte. Blant annet har kunstnergruppen populærkomponister de siste årene meldt om et økende antall søknader innen tekstforfattere. Utvalget har ikke prioritert å vurdere ytterligere oppdeling av kvotefordelingen ved å enten øke antall stipendkomitéer eller øremerke egne stipendkvoter til undergrupperinger. Det vil fortsatt være opp til stipendkomitéene å vurdere fordelingen av de kvoten de har tilgjengelige.
Mangfoldsperspektivet er viktig for nettopp å sikre at det er rom for alle kunstneriske retninger og ytringer. Det ligger også i formålet og tildelingskriteriene at tildeling av stipend skal utelukkende avgjøres av kunstnerisk aktivitet og kvalitet, slik at det ikke vektlegges sosiokulturelle eller demografiske forhold ved tildeling av stipend. Gjennom ordningene og bredden i kunstfeltene representert gjennom alle kunstnerne som mottar stipend bidrar Statens kunstnerstipend til et mangfold av kunstneriske ytringer. Det er likevel viktig å sikre at tilgangen til å søke om stipend er tilgjengelig for alle grupperinger i befolkningen.