Scenekunst med styrke og bredde
Morten Traavik har fått 3 millioner kroner over tre år til sitt prosjekt A.I.D. (Arts interventions development). Foto: Traavik.info
Kulturrådet har delt ut 20 millioner kroner til prosjekter innen fri scenekunst dans og teater. Rundens største tilskudd går til Morten Traavik, som er tildelt tre millioner kroner til prosjekter i Nord Korea og Nordøstpassasjen.
Til søknadsfristen 1. februar 2013 kom det inn til sammen 220 søknader til støtteordningene med en samlet søknadssum på 125,1 millioner kroner. Til sammen er det delt ut 20,2 millioner kroner til 31 prosjekter.
Lederne for Faglig utvalg for teater Iren Reppen, og Faglig utvalg for dans Arne Fagerholt, er enige om at det har vært en utfordrende men god søknadsrunde innenfor ordningene for fri scenekunst – teater og dans.
- I vårens arbeid med prosjektsøknader ble prioriteringene tøffe. Her er mange gode søknader og spennende prosjekt som favner bredt i form og innhold. Fagutvalget hadde flere interessante diskusjoner, og det var kamp om ressursene, sier Iren Reppen, som også er medlem i Kulturrådet.
- Runden var preget av mange sterke søknader fra aktører basert i Oslo og omegn, mens det denne gangen ble færre søknader på tilsvarende nivå fra andre steder som ble tildelt midler. Med et klart fokus på kunstnerisk kvalitet gikk dermed en stor del av midlene til søkere på Østlandet og i Oslo. Det var imidlertid mulig å foreta en jevnere fordeling i forhold til sjanger, noe utvalget også ønsker å ha som mål, sier Arne Fagerholt, som også er medlem i Kulturrådet.
- I vårens arbeid med prosjektsøknader ble prioriteringene tøffe.
Utvalgsleder Iren Reppen
Risikovilje og egenart
Risikovilje og egenart preger tildelingen på ordningen for fri scenekunst – teater. Flere mindre og middelsstore prosjekter som viser en spisset kunstnerisk tenkning i valg av form og innhold er tildelt støtte, og færre omfattende enkeltproduksjoner. Gjennom denne tilnærmingen har Faglig utvalg for teater støttet et mangfold av ytrings- og produksjonsformer, bidratt til kontinuitet for sentrale kunstnerskap, og løftet fram nye stemmer i scenekunstlandskapet.
- Tildelingen rommer alt fra Morten Traaviks overskridende kunstpraksis hvor han med bruk av kunstneriske virkemidler og iscenesettelse griper inn i politiske sammenhenger i et globalt perspektiv, til Sagliocco Ensembles lekne og skuespillerbaserte uttrykk rettet mot barn og unge. Vi ser fortsatt at prosjekter som forholder seg til den politiske og sosiale utviklingen i verden, utmerker seg. Slike temaer tilnærmes imidlertid med tydelige kunstneriske grep. Det er ikke snakk om en avspeiling av virkeligheten, sier scenekunstkonsulenten Melanie Fieldseth.
- Tildelingen preges også av prosjekter som undersøker scenekunstens dramaturgiske og performative muligheter. Prosjektene til Naja Lee Jensen, Spreafico/Eckly og DVELL kan trekkes fram. De er eksempler på kunstnere som interesserer seg for hvordan ulike typer materiale og formspråk kan skapes og anvendes i én produksjon. Slike prosjekter undersøker ulike måter scenekunstuttrykk kan kommunisere på, og har potensialet til å åpne nye retninger innenfor kunstarten, fortsetter Fieldseth.
Grundighet og engasjement
Koreografisk egenart, uttrykksmangfold og kunstnerisk motivasjon preger tildelingen på ordningen for fri scenekunst – dans. Prosjekter som utmerker seg med dybde og grundighet er løftet fram, samt prosjekter med en sterk drivkraft og uttrykksbehov. Erfarne koreografer med dybdekompetanse innenfor ulike bevegelses- og koreografiske språk markerte seg i særlig grad. Særegne soloprosjekter, prosjekter for unge publikumsgrupper og nye koreografiske stemmer er også løftet fram.
- Det anses å være en god balanse i tildelingen mellom rundens mer etablerte søkere og nyere kunstnere i feltet, bekrefter utvalgslederen Fagerholt.
- Company B. Valiente får tilskudd til sin koreografiske og kompositoriske undersøkelse av verk av komponisten Iannis Xenakis, i samarbeid med komponisten Rolf-Erik Nystrøm. Prosjektene til Kristina Gjems/Dreamscreen Produksjoner, Subjazz, Karen Foss Quiet Works og Martin Slaatto bærer på lignende vis preg av grundighet, engasjement og dybdekunnskap, men er svært ulike i tilnærming og formspråk, sier scenekunstkonsulenten Fieldseth.
- Prosjekter der den skapende dansekunstneren medvirker på scenen, er også representert i tildelingsrunden. Disse prosjektene har en sterk og ofte personlig motivasjon, men materialet er tenkt behandlet på en måte som gjør det levende og allmenngyldig. Her kan det eksempelvis nevnes Liv Hanne og Anne Katrine Haugen i Haugen Produksjoner som arbeider med utgangspunkt i egne familierelasjoner, og Magnus Myhr som i sitt første prosjekt som skapende kunstner bruker egne opplevelser og ambisjoner som springbrett, oppsummerer Fieldseth.
Krevende prioriteringer
Som produksjonsfelt er den frie scenekunsten ikke underlagt én produksjonsmodell og forestillingene er ikke spilt på bare én scene. Det åpner for et mangfold når det gjelder arbeidsprosesser, produksjonsformater og uttrykksformer.
- Samlet speiler prosjektsøknadene dette mangfoldet, og flere prosjekter utfordrer forståelsen av hva scenekunst er og kan være. Samtidig inspirerer prosjektene til refleksjoner over hvilke virkninger scenekunsten kan ha i samtiden, forteller Fieldseth.
Prioritering mellom prosjektsøknader innenfor den stramme budsjettrammen er krevende. Erfaringsmessig har det vært en generell økning i søknadsbeløp de senere årene. Antallet søknader er for tiden relativt stabilt, men avsetningenes størrelse har over tid ikke økt i takt med verken antallet søknader om prosjekter med høy kunstnerisk kvalitet eller økningen i søknadsbeløp. Det gjelder i særlig grad avsetningen for fri scenekunst – teater, hvor avslagsprosenten er meget høy. Utvalgslederen Reppen bekrefter det sterke presset på avsetningen til fri scenekunst – teater.
- Vi ser at søknadssummene er på vei opp, og prosjektenes størrelse øker. Det samme gjør antall søknader om flerårige prosjekter. Jeg tror at ønsket om kontinuitet er stort, men prosjektstøtteordningens begrensede budsjett gjør det vanskelig å imøtekomme dette behovet fullt ut, og samtidig støtte enkeltprosjekter og nye kunstnere, sier Reppen.
Under ordningen for fri scenekunst – teater ble det behandlet 145 søknader. Det er innvilget støtte til 15 prosjekter. Den totale søknadssummen var kr 75 919 952. Den totale bevilgningen var kr 10 040 000.
Tallmessig er ikke budsjettsituasjonen like prekær for ordningen for fri scenekunst – dans. Faglig utvalg for dans merker likevel budsjettets begrensinger i sine prioriteringer. 75 søknader ble behandlet. 16 prosjekter er innvilget støtte. Den totale søknadssummen var kr 45 207 142, mens den totale bevilgningen er kr 10 080 000.
Sammensatt geografisk profil
Scenekunstens faglige utvalg er oppmerksomme på den geografiske fordelingen av tilskudd. I tildelingsrunden på ordningen for fri scenekunst – teater, utmerket mange prosjekter seg som skal utvikles eller vises i Bergen. I tildelingsrunden på ordningen for fri scenekunst – dans er geografien sammensatt. Mange tilskuddsmottagere er basert i Oslo og omegn, men flere av dem skal utvikle og vise prosjektene sine utenfor hovedstaden.
- Scenekunstens sammensatte geografiske profil er ikke alltid umiddelbart synlig i en tildelingsliste. Det er vanskelig å gi fullgod innsikt i de mangfoldige prosessene og stedene ett og samme prosjekt kan være innom i utviklingsfasen, og hvordan prosjekter som utvikles et sted, kan ha avtaler om spillinger et annet sted, avslutter Fieldseth.
Fri scenekunst - dans
Søker | Bosted | Visningssted |
Landing | Oslo | Sandefjord |
Inclusive Dance Company | Trondheim | Trondheim |
Dreamscreen Produksjoner | Oslo | Oslo |
Beata K. Iden | Vestby | Oslo |
Magnus Myhr | Oslo | Sandnes, Oslo, Trondheim |
Human Failure Collective | Oslo | Oslo |
Subjazz | Oslo | Sandnes |
Karen E. Bøen | Bergen | Bergen |
Haugen Produksjoner | Tromsø | Harstad |
Kari Hoaas | Oslo | Stavanger |
Martin Slaatto | Oslo | Uavklart; utendørs |
Karen Foss Quietworks | Bergen | Bergen, Oslo |
Hege Haagenrud | Oslo | Oslo |
Helle Siljeholm | Oslo | Finland, Sandnes, Oslo |
Company B. Valiente | Oslo | Frankrike, Oslo |
Wee | Oslo | Moskva, Ljubljana, Zagreb, Kyoto, Reykjavik |
Fri scenekunst - teater
Søker | Bosted | Visningssted |
BEK | Bergen | Bergen |
Camilla Vislie | Oslo | Oslo |
Veronica Salinas | Oslo | Oslo |
Rebekka/Huy | Oslo | Oslo |
Amund S. Sveen | Oslo | Latvia, Kirkenes |
Naja Lee Jensen | Oslo | Bergen |
Pia Maria Roll | Oslo | Oslo, Trondheim |
KORN Produksjoner | Oslo | Libanon, Oslo |
Andreas Spreafico | Bergen | Bergen |
DVELL | Trondheim | Trondheim |
Bandlien/Pelmus | Sandefjord/Oslo | Oslo |
Sagliocco | Porsgrunn | Porsgrunn |
Morten Traavik | Oslo | Internasjonalt |
Namik Mackic | Oslo | Uavklart |
NONcompany | Bergen | Bergen, Trondheim |
Her kan du se oversikt over alle dansetildelingene.
Her kan du se oversikt over alle teatertildelingene.
Kontaktperson
Seksjonssjef Scenekunst Yrjan Svarva, tlf 21 04 58 78