Mangfoldet øker i den frie scenekunsten
55 prosjekter får tilskudd på nesten 22,5 millioner kroner til fri scenekunst innen teater og dans. Større mangfold og geografisk spredning preger den siste søknadsrunden.
– Denne søknadsrunden har en global klangbunn, og kunstnere som arbeider utfra svært forskjellige identitetsforståelser og kulturelle referanser utmerker seg. Samtidig ser vi at prosjektene også forholder seg til norske kontekster på interessante måter. Denne kompleksiteten gir prosjektene en spennende kunstnerisk kraft, sier scenekunstkonsulent i Kulturrådet Jørgen Knudsen.
– Dette har utviklet seg over lengre tid, men er spesielt påfallende i denne søknadsrunden. Det lover godt for den frie scenekunsten og for publikum.
Se tildelinger til fri scenekunst – teater her.
Se tildelinger til fri scenekunst – dans her.
Balansekunst og «snikislamisering»
Blant teaterforestillingene som nå skal produseres er «Gullis reise» av kunstneren Gulnigar Naman.
– Hun er spesialist i balansekunst og arbeider med objekter som stearinlys og rockering. I dette prosjektet vil hun bruke disse til å skape enkle assosiasjoner og bilder i historiefortelling for barn, forteller Knudsen.
I prosjektet «words /كَلِمات» av Liam Alzafari skal begrepet «snikislamisering» få nytt innhold. Det arabiske språket har mange ord med doble betydninger som han kommer til å utforske og anvende.
– Alzafari vil lage neonskilt med kjærlighetserklæringer skrevet på arabisk og plassere dem i vinduer hjemme hos folk i Oslo. Og så vil han spille en forestilling hjemme hos den enkelte publikummer.
Bredde innenfor dans og koreografi
Det største tilskuddet fra danseavsetningen går til Helle Siljeholm. Hun får 1,95 millioner kroner til «The Mountain Body», en serie koreografiske intervensjoner i ulike fjellsider verden over.
– Natur og kultur danner inngangen til dette monumentalverket. Siljeholm er blant annet inspirert av at hun selv klatrer i fjell, og av landskapskunstnere som den amerikanske skulptøren Robert Smithson og den norske maleren Ørnulf Opdahl, sier scenekunstkonsulent Knudsen.
Kompaniet Wee/Scavetta får 1,2 millioner kroner til prosjektet «Home Movie».
– Kompaniet vil skape refleksjon rundt hva en opplever som «hjemme». Arbeidet vil ta for seg personlige minner og intimitet i en slags gruppeselvbiografi, og ha med utøvere i ulike aldre.
Faglig utvalg for dans gleder seg også spesielt over etableringen av Vestland Danseteater ved Simbarashe Norman Fulukia. Dette er en ny satsning som samler profesjonelle kunstnere med innvandrerbakgrunn i et dansekompani i Bergen.
Ut av Oslo
Denne runden viser en dreining mot tildeling til kunstnere og kompanier som arbeider i andre geografiske områder enn Oslo. Det gjelder 25 av de 34 bevilgningene fra teateravsetningen, og 12 av de 21 bevilgningene fra danseavsetningen.
Et eksempel er Trondheimsbaserte Fabularium og prosjektet «Fyrsten». Det skal jobbes frem i krysningspunktet mellom Machiavellis klassiske tekst ved samme navn, og samtidige politiske hendelser, og skal invitere barn til å delta i samfunnsdebatten.
Et annet eksempel er Lina Taule Fjørtoft og Det Vestnorske Teateret som får tilskudd til prosjektet «Hit eit steg». Sammen ønsker de å skape en ikke-moralistisk inngang til miljøspørsmål, med utgangspunkt i barnebokforfatter, musiker og låtskriver Ingebrigt Daviks univers. Forestillingen skal formidles bredt på Vestlandet.