Søk om ekstra midler til scenekunst
«Pure» danset av Guro Nagelhus Schia og Vebjørn Sundby under konferansen Kultur over grenser i 2019. Koreografi ved Sidi Larbi Cherkaoui. Foto: Marta Anna Løvberg.
Scenekunstutvalgene i Kulturrådet oppfordrer kunstnere til å søke tilleggsbevilgninger til å dekke merutgifter som følge av koronakrisen. Søknaden rettes mot tilskuddsordningen du tidligere har mottatt støtte fra, og den første søknadsfristen er 2. februar.
– Mange produksjoner har blitt tvunget til stoppe, endre planer, eller fått premierene sine utsatt på grunn av koronarestriksjonene. Vi vet at det kan ha ført til merutgifter, og derfor oppfordrer vi scenekunstnerne til søke om tilleggsbevilgninger som kan dekke disse utgiftene, sier Peder Horgen og Camara Lundestad Joof som leder fagutvalgene for dans og scenekunst i Kulturrådet.
Tilleggsbevilgningene kommer fra ekstra midler fra Kulturdepartementet som følge av koronakrisen, og er aktuelt for deg som tidligere har fått tilskudd fra ordningene
fri scenekunst dans (søknadsfrist 2. februar)
fri scenekunst teater (søknadsfrist 2. februar)
fri scenekunst – kunstnerskap (søknadsfrist 2. februar selv om ordinær frist er i juni)
formidling/gjestespill (søknadsfrist 2. mars)
scenekunstfaglige tiltak og publikasjoner (søknadsfrist 2. mars)
Med merutgifter menes for eksempel merarbeid for produsenter etter avlysninger og utsettelser, ekstra prøvedager som følge av opphold eller utsettelser, endrede betingelser omkring visning, eller kostnader knyttet til reise og opphold som ikke blir refundert på annet vis. Se mer informasjon og kontakt aktuell saksbehandler på ordningene i listen over dersom du har spørsmål.
Økt maksgrense for forprosjekt scenekunst
Tilskuddsordningen forprosjekt scenekunst er en prioritert satsning for Kulturrådet og den har et høyt antall søknader. Derfor har rådet for Norsk kulturfond besluttet at søknadsbeløpet økes fra 100 000 til 200 00 kroner.
– Vi i faglig utvalg for scenekunst er veldig glade for at vi har kunnet lytte til feltet og øke søknadsbeløpet, sier Camara Lundestad Joof.
– Denne ordningen legger til rette for eksperimentering, utforskning og fordypning i en periode hvor produksjoner har vist seg vanskeligere å gjennomføre. Den åpner for både egenarbeid og samarbeid, og vi ser at den bidrar til bred rekruttering av nye stemmer til scenekunstfeltet.