Spørsmål og svar om Kulturrådets tilskudd som følge av koronasituasjonen
Er arrangementet, produksjonen eller tiltaket ditt avlyst, utsatt eller endret som følge av koronasituasjonen? Her er svar på hva du som har mottatt tilskudd fra Kulturrådet skal gjøre. Sjekk i tillegg den aktuelle ordningens egen side for spesifikk informasjon.
24. september opphevet myndighetene de nasjonale restriksjonene for arrangementer, og kunst- og kulturaktivitet kan igjen gjennomføres uten publikumsbegrensninger.
Kulturrådet gjør løpende vurderinger av hvilke konsekvenser langvarig nedstengning har på sektorens evne til å gjenoppta aktivitet. Fremover vil Kulturrådet fortsatt legge til rette for at prosjekter og arrangementer med tilskudd fra Kulturrådet kan endres, tilpasses og avlyses dersom de påvirkes av koronasituasjonen og ettervirkningen av langvarig nedstengning. Kulturrådet vil utvise romslighet fram til en gjenåpning av sektoren har kommet så langt at det igjen er rimelig å stille krav om normal gjennomføring.
Inntil videre gjelder vilkår som beskrevet under. Det kan gjelde særskilte vilkår for den enkelte ordning. Se den aktuelle ordnings nettside for mer informasjon.
Bør jeg avlyse, utsette eller justere?
Bør jeg avlyse, utsette eller justere prosjektet / aktiviteten?
Tilskuddsmottakere som er berørt av koronasituasjonen eller ettervirkninger av koronasituasjonen slik at planlagt gjennomføring ikke kan iverksettes på forsvarlig vis, må i hvert enkelt tilfelle selv ta stilling til hva som er mest hensiktsmessig av avlysning, utsettelse eller justering av prosjektet / aktiviteten.
Kulturrådet oppfordrer tilskuddsmottakerne til å vurdere alternative måter å gjennomføre arrangementene og prosjektene på dersom det er mulig, og vil imøtekomme søknader om omdisponeringer av hele eller deler av tilskuddet dersom bruken av midlene er i tråd med tilskuddets formål.
Må jeg betale tilbake tilskudd?
Hvis jeg må utsette eller avlyse et arrangement, produksjon eller tiltak som en følge av korona, må jeg betale tilbake tilskudd fra Kulturrådet?
Kulturrådet vil ikke kreve tilbake tilskudd som har blitt brukt til arrangementer, produksjoner eller prosjekter som blir avlyst eller utsatt på grunn av koronakrisen. Forutsetningen er at tilskuddet fortsatt brukes eller har blitt brukt i tråd med formålet.
Hva gjør jeg dersom jeg må avlyse?
Avlysninger må meldes på e-post til din saksbehandler. Alle utgifter i forbindelse med avlysningen må dokumenteres i regnskap og rapport på samme måte som normalt, jamfør vilkår i tilskuddsbrev eller kontrakt. Skriv en kort redegjørelse for årsaken til avlysningen i rapporten og legg dokumentasjon på inngåtte avtaler med spillesteder/visningssteder.
Ved avlysninger kan det være behov for å benytte hele eller deler av tilskuddet på alternative måter enn opprinnelig planlagt. Da kan du søke om omdisponering av tilskuddsmidlene. Omdisponeringen må være innenfor tilskuddets formål. Søknaden skal inneholde et oppdatert og detaljert budsjett og en tydelig beskrivelse av hvilke alternative aktiviteter tilskuddet ønskes benyttet til. Søknaden sendes på e-post til din saksbehandler. Husk å oppgi prosjektnummer på 6 siffer. Du skal rapportere på vanlig måte i Altinn for å få overført siste del av tilskuddet.
Om det viser seg at en betydelig andel av tildelte midler ikke blir benyttet, kan det være aktuelt å avkorte tilskuddet. Kulturrådet vil da kunne holde tilbake midler som ikke er utbetalt, eller be om å få tilbakeført allerede utbetalte tilskudd.
Hva kan tilskuddet benyttes til ved avlysninger?
Tilskuddsmottaker må selv vurdere innenfor vilkårene for tilskuddet og avtaler de har inngått, hvordan tilskuddet skal brukes som følge av koronasituasjonen.
Ved avlysning som følge av koronasituasjonen eller ettervirkningene av koronasituasjonen kan midlene benyttes til å dekke utgifter som du allerede har hatt eller har forpliktet deg til å utbetale som del av det planlagte prosjektet/arrangementet. Dette omfatter også utbetaling av honorarer til kunstnere, utøvere eller underleverandører i forbindelse med forberedelses- og planleggingsarbeid.
Ved avlysninger som følge av koronasituasjonen eller ettervirkningene av koronasituasjonen kan det også være aktuelt å kunne bruke hele eller deler av tilskuddet på andre måter enn opprinnelig planlagt. Det kan for eksempel være behov for endringer i programmer, medvirkende, formidlingsform og lignende. Det kan også være aktuelt med mer omfattende endringer og omdisponeringer. Kulturrådet vil utvise romslighet i søknader om endringer og omdisponering, så lenge endringene og omdisponeringene er i tråd med tilskuddsordningens formål.
Søknad om godkjenning av endringer og omdisponeringer skal inneholde en tydelig beskrivelse av endringene/prosjektet, et oppdatert og detaljert budsjett og en kort redegjørelse for årsaken til endringene. Søknaden sendes på e-post til din saksbehandler. Husk å oppgi prosjektnummer på 6 siffer. Du skal rapportere på vanlig måte i Altinn for å få overført siste del av tilskuddet.
Om det viser seg at en betydelig andel av tildelte midler ikke blir benyttet eller er benyttet til aktivitet utenfor formålet, kan det være aktuelt å avkorte tilskuddet.
Avtaler med tredjepart ligger utenfor Kulturrådets ansvarsområde, og partene må selv komme til enighet seg imellom.
Kulturrådet anmoder alle tilskuddsmottagere om å sette seg inn i regjeringens kompenserende tiltak for kultursektoren og utvise godt skjønn i vurderingen av hvor dekkende disse kompensasjonsordningene er for deltagere som omfattes av tilskuddet.
Hva gjør jeg dersom jeg må utsette?
Kulturrådet innvilger søknader om utsettelse, og endringer som følger av utsettelser, dersom årsaken er koronasituasjonen eller ettervirkninger av koronasituasjonen.
Du må melde fra om utsettelser på e-post til din saksbehandler. Redegjør kort for årsaken til utsettelsen og oppgi ny gjennomføringsperiode (dersom konkret). Husk å oppgi prosjektnummer på 6 siffer.
Hvilke endringer må jeg melde fra om?
Det er ikke nødvendig å melde fra om mindre endringer i planlagte arrangementer, produksjoner eller tiltak.
Dersom du trenger å gjøre vesentlige endringer i arrangementer, produksjoner eller tiltak som følge av koronasituasjonen, kan du melde fra om dette når endringene du ønsker å gjøre er konkretisert. Beskriv de nye endringene og legg ved et oppdatert og detaljert budsjett og en kort redegjørelse for årsaken til endringene på e-post til din saksbehandler. Husk å oppgi prosjektnummer på 6 siffer.
Helårsaktivitet og flerårige tilskudd
Informasjon til tilskuddsmottagere med helårsaktivitet eller flerårig virksomhet
Tilskuddsmottagere med helårsaktivitet eller flerårige tilskudd som med bakgrunn i koronasituasjonen har hatt vesentlig reduksjon i planlagt aktivitet i 2020 og 2021, vil ikke få tilskuddet redusert. Akkumulerte tilskuddsmidler må benyttes til aktivitet i tråd med ordningens formål. Alternativt kan akkumulerte tilskuddsmidler omdisponeres eller legges til virksomhetens egenkapital. I etterkant av gjenåpningen viderefører Kulturrådet en fortsatt romslig holdning til alternativ bruk av tilskuddsmidlene, men med vekt på at bruken skal være tilstrekkelig beslektet med formålene på ordningene. Disponering av akkumulerte midler som ikke er i tråd med formålene for tilskuddet (uttak av utbytte og utenforliggende formål), vil kunne medføre reduksjon i fremtidige bevilgninger.
Det kan komme krav om obligatoriske tilleggsopplysninger i rapportering og regnskap fra og med 2022.
Musikkfestivaler
Informasjon til mottakere av tilskudd fra tilskuddsordning for musikkfestivaler
Se oppdatert informasjon per 21 oktober 2021 vedrørende disponering av eventuelle restmidler av tilskudd fra 2020 og 2021 som følge av koronasituasjonen.
Hva med arrangementer som ikke har fått tilskudd?
Kulturdepartementet har vedtatt en egen kompensasjonsordning for kulturlivet som følge av koronaviruset. Se denne siden for mer informasjon.