Om søknadsrunden
Kulturrådet har i denne runden gitt tilskudd til 40 kunst- og kulturarenaer fra ARENA – tilskuddsordning for bygg og infrastruktur. I møtet ble 81 søknader behandlet, med et samlet søknadsbeløp på 73 millioner kr. I alt ble 12,5 millioner kr bevilget til arenaer over hele landet.
En hovedvekt av søknadene kommer fra tverrfaglige arenaer og arenaer for visuell kunst, men også arenaer innenfor det frie kulturvernfeltet, musikk, litteratur og scenekunst er representert i søknadsbunken. Tildelingene er bredt fordelt geografisk over nesten alle landets fylker, med unntak av Agder og Rogaland. Det er også gitt et tilskudd til et prosjekt på Svalbard.
I vurderingen av søknadene har Kulturrådet lagt overordnet vekt på kunst- og kulturfaglig kvalitet og profesjonalitet, faglig begrunnelse og forankring for infrastruktur- og arenabehov, samt relevans for ordningens formål og Kulturrådets områdeplan for tverrgående ordninger. Driftsgrunnlag samt konkrete planer for program, formidling og produksjon har vært særlig vektlagt. Andre viktige perspektiver i vurderingen har bl.a. vært lokal/regional forankring, gjennomføringsevne, eiendomsforhold, publikums- og stedsbevissthet, ressurs- og kapasitetsutnyttelse samt geografisk fordeling.
Vesentlig økning i søknadstall
Søknadstallet til ordningen er høyt, og har økt betraktelig i løpet av det siste året. Til sammen er det behandlet 170 søknader i hele 2021, mot 120 behandlede søknader i hele 2020. Før 2020 lå antallet søknader til behandling på +/- 100 i året, med et snitt på 51 søknader til behandling i hver av de to årlige søknadsrundene.
Økningen kan ha flere årsaker. Bl.a. skiftet ordningen navn i 2020, noe som kan ha bidratt til økt oppmerksomhet og til at flere aktører i kulturlivet har fått kjennskap til den. Det er også nærliggende å anta at koronapandemien har bidratt til det økte søknadstallet. For mange arenaer, kunstnere og kulturarbeidere har både aktivitet og inntekt falt bort i denne perioden. Det er et inntrykk at flere ønsker å ta i bruk egen arbeidskraft eller innleid ekspertise for å oppgradere lokaler og infrastruktur for produksjon og formidling. Man ser også initiativer til utvikling og utprøving av nye arenamodeller, og ny praksis eller nye produksjons-/formidlingsformer, både på fysiske og digitale plattformer. I tillegg fremmes en rekke nye behov, for eksempel for strømme- og opptaksutstyr, eller annen oppgradering og tilpasning knyttet til både fysisk infrastruktur og digital formidling.
Digitale plattformer
Flere søknader i denne runden er knyttet til utvikling av selvstendige, digitale plattformer for produksjon, visning og samhandling. Blant søknadene er noen svært interessante prosjekter som utforsker mulighetsrommet for formidling og produksjon på de digitale ressursene og verktøyenes egne premisser, og som kan bidra til å utvikle nye digitale kunstneriske praksiser.
Et framtredende eksempel er Bergen Assemblys nye virtuelle plattform, som tar i bruk spillteknologi for å formidle festivalens innhold. Plattformen bygger videre på en åpen kildekode, med mål om at denne seinere kan tas i bruk av andre kulturaktører. Biennalen er tildelt kr 300 000 til å utvikle plattformen, i samarbeid med det Berlin-baserte kollektivet Trust og spillutviklingselever fra lokale folkehøgskoler.
Også den nye kunstnerdrevne, fysiske og digitale festivalen Hypa poeisis kan nevnes. Festivalen har fått kr 200 000 til utvikling av en digital festivalplattform, en festivalzine, som både formidler digitalt kunstnerisk innhold og fungerer som en arrangementsplattform. Målet er at plattformen skal være grobunn for et alternativt og motkulturelt nettverk av skapende og engasjerte mennesker over hele verden.
Arenafellesskap, samlokalisering og tverrfaglig/tverrkunstnerisk samarbeid
Søknadsbunken rommer flere eksempler på etablering eller videreutvikling av arenaer som samler produksjons-/arbeidsfasiliteter og visnings-/scenerom på tvers av kunstområder, eller i samarbeid med andre aktører som for eksempel kommuner, kulturnæring, frivillighet, forskning/akademia mv.
Det er i den sammeheng særlig relevant å fremheve Samvirket i Fjaler, som også er tildelt rundens største tildeling på 1,2 millioner. Samvirket er et kunstnerstyrt hus for produksjon og formidling av kunst og kultur, etablert av organisasjonen Preform AS og Fjaler kommune, lokalisert i en nedlagt Coop-butikk midt i Dale sentrum. I perioden 2018–2020 har man gjort mindre tilpasninger i og prøvd ut lokalene til formålet. Prosjektet er nå tildelt substansielle midler for ombygging, slik at lokalene på mer langsiktig basis kan oppfylle sitt formål som produksjons-, visnings- og arbeidssted for kunstnere, samt ikke minst for å kunne ta i mot publikum.
Et annet eksempel er Rotvoll kunstnerkollektiv, et tverrkunstnerisk visningssted og arbeidsfellesskap for 65 profesjonelle kunstnere i Trondheim. De er tildelt kr 450 000 til ombygging av musikkstudioer og prosjektrom/galleri, slik at arenaens lokaler blir bedre egnet for kunstnerisk produksjon og formidling. Kunstnerkollektivet er vurdert å være en levende, veldrevet, viktig og aktiv aktør i den lokale kunstscenen i Trondheim.
Produksjons- og visningsarenaer for dansekunst
Flere søknader omhandler etablering av nye, felles produksjons- og visningsarenaer for det frie dansekunstfeltet. Bakgrunnen er at det over lengre tid har vært et stort behov for tilgjengelig og tilpasset infrastruktur for scenekunstfeltet utenfor institusjonene. Dette gjelder særlig for kunstnere og kompanier som jobber i større formater. Initiativene kommer både fra kompetanse- og interesseorganisasjoner, produksjonsaktører og arrangører.
Kulturrådet har i denne runden gitt tilskudd til tre forprosjekter for nye dansearenaer: Norske dansekunstnere og Praxis i Oslo, og Davvi – senter for scenekunst i Tromsø. I tillegg er det gitt tilskudd til første byggetrinn for Ysteholen koreografiske senter i Volda og andre byggetrinn for produksjonsarenaen Kulturterminalen i Øygarden. Dansearenaene som er støttet har en åpen profil, spenner bredt geografisk og er solid forankret i scenekunstfeltet.
Store og ambisiøse prosjekter
Søknadsbunken omfatter mange store og kostnadskrevende prosjekter. Dette gjenspeiles i det samlede søknadsbeløpet, som utgjør over 73 millioner kroner, og dermed er over fem ganger så høyt som de midlene som har vært til disposisjon i denne runden. Enkelte høye søknadsbeløp er nok med på å trekke dette snittet opp, og om lag ¼ av søknadene, 21 stykker, har en søknadssum på 1 million kr eller mer.
De største tildelingene i denne runden er:
Fjaler kommune er tildelt 1,5 millioner til ombygging av lokaler for Samvirket i Fjaler.
Unge kunstneres samfund tildelt 1,2 millioner til relokalisering og oppgraderinger i nye lokaler i det gamle Søilen teater i Keysers gate 1, Oslo.
Videre er tre relativt nyetablerte arenaer tildelt kr 800 000 hver: Ysteholen koreografiske senter i Volda (første byggetrinn), Kulturterminalen i Øygarden (andre byggetrinn) og Bingohallen ved Kjøpmannsgata Ung Kunst i Trondheim (oppgradering og tilrettelegging).
Kunsthall Grenland i Porsgrunn er tildelt kr 640 000 til ombygging og tilpasning av permanente produksjonslokaler for 1400° – verksted og senter for samtidsporselen.
Tall fra søknadsrunden
Antall søknader: 81
Søknadsbeløp: 73 086 731
Antall tildelinger: 40
Tildelingsbeløp: 12 565 000
Prosess:
-
Søknadsfrist: 2.6.2021 kl. 13:00
-
Vedtak i faglig utvalg for tverrgående ordninger: 8. - 9.9.2021
-
Vedtak i rådsmøte: 22. - 23.9.2021
Søk i tabellen
Søk i tabellen
Søker | Prosjekttittel | Sjanger | Fylke | År | Søknadssum | Vedtaksdato | Vedtak | Tilskudd |
---|