Vedtaksliste for søknader til 2. februar 2018
Tilbake til 2018 (Alle)Om søknadsrunden
Det ble behandlet 169 søknader i denne runden. Det foreligger vedtak om bevilgning til 35 prosjekter. Årets første tildelinger innenfor fri scenekunst – dans og teater viser at mange scenekunstnere tror på kunstens mulighet til å rokke ved antatte hierarkier, og åpner for flere perspektiver og erfaringer. De krever plass til stemmer og kropper som gir uttrykk for et større mangfold av identiteter og uttrykkstradisjoner. De velger å forlate blackboxen for å gå i dialog med andre steder og rom i samfunnet. De arbeider med åndelighet, sanselighet og historisk materiale. I stedet for å uttale seg om de samme store temaene som preger mediebildet, søker de seg i større grad til personlige historier og motivasjoner. Geografisk favner tildelingene bredt fra Finnmark i nord til Agder i sør.
Kunstnere som bringer med seg perspektiver fra et rikere tilfang av kulturelle bakgrunner påvirker scenekunstens utvikling, estetisk, politisk og språklig. De setter sitt preg på denne tildelingsrunden.
Márkomeannu 2118 er en forestilling som finner sted i forbindelse med den samiske festivalen Márkomeannu. Sceneteksten skrives av dramatiker Siri Broch Johansen som spinner en fremtidsfortelling om jordkloden i krise og urfolkenes evne til å skape seg nye verdener.
Ibrahim Fazlic vil med prty lyf estetisere og fremføre sitt, kanskje ungdommelige vestlige blikk på verden i dag fra sitt ståsted som hvit, biseksuell muslim som kommer fra Bosnia og er trønder. Publikum skal oppleve en ensom festløve, og betrakte et forløp med den stadig økende rusen som utgangspunkt for dramaturgien. Fazlic vil mye med sin samtidsdystopi, og hans betraktninger av seg selv i sammenheng med samfunnet rundt ham engasjerer.
Innenfor teater ble det støttet flere prosjekter som har det til felles at kunstneren foretrekker å være selvstendig med hensyn til valg av arena. Et godt eksempel på dette er Petter Width Kristiansen og hans prosjekt Veien, som skal finne sted i et bomberom på Tøyen og tilsvarende i Kirkenes. Veien er et stort prosjekt med et veldig utpreget teatralt uttrykk, som innlemmer publikum i hendelsen.
Med Vi er dette auget vil Eirik Fauske og de medvirkende bruke reise som grunnstruktur for å reflektere over kollektivitet. Reisen begynner i en stille, meditativ samling og fører videre inn i storslått natur. Reisen skal åpne for at publikum kan gå fra å være observatør til deltager.
Fagutvalgene har valgt å løfte frem enkelte prosjekter for et ungt publikum. Dette er prosjekter som i både form og innhold har potensialet til å berike scenekunsttilbudet til de unge.
MAGO av scenograf Christina Lindgren og musiker Torgeir Vassvik tar utgangspunkt i en koreansk skapelsesmyte og skal spilles for både et koreansk og et norsk babypublikum. Det blir en skapelsesberetning med joik, hvor fortellingen skjer gjennom objekter som trekkes fra en kjole. Lindgren har arbeidet dedikert med prosjekter for småbarn i en årrekke og vil her se på potensialet i et leggetidsteater.
Lina Killingdalen får tilskudd til Monster i magen, en monologforestilling for barn om sorg og sorghåndtering. Monsteret vil være et bilde på det ubehagelige, det man ikke klarer å sett ord på, og som setter seg i magen når noe tragisk inntreffer. Mye handler om balansen mellom det å utfordre og det å trygge barna.
Det kom inn mange søknader som omhandlet musikkteater. To eksempler fra de som er bevilget prosjekttilskudd, kan trekkes frem:
Trond Reinholdtsen får tilskudd til DEN NORSKE OPRA: "Ø" episode 16, Trond Reinholdtsens mangeårige prosjekt Den Norske Opra handler om å «revitalisere» operaformen, dvs. gjøre den mer i takt med vår egen tid, gjennom en distansert og ironisk bearbeiding av operaformens mest stivnede klisjeer: operahuset, produksjonsapparatet, den wagnerske patos og individualistiske genimytologi.
Raol Barbe Bleue er et musikkdrama fra slutten av 1700-tallet som skal fremføres i et samarbeid mellom Trondheim Barokk og de franske kunstnerne Cécile Roussat og Julien Lubek. Roussat og Lubek har lenge utforsket mulighetene som ligger i et teater som bygger broer mellom historisk dans og samtidsteater i et opera/visuelt performance-format. De vil prøve å skape en syntese mellom et historisk sus samtidig som de vil ha et samtidsuttrykk. Det er interessant at de vil vise en type teater som skriver seg fra 1789, fra perioden like før det realistiske dramaet, og vise det i en tid hvor det realistiske dramaet ikke er den eneste gangbare formidlingsform.
Søknader som kommer inn til Støtteordning for fri scenekunst-teater blir behandlet i Faglig utvalg for teater.
Tall fra søknadsrunden:
- Antall søknader: 169
- Søknadssum: 80 050 381 kr
- Antall tildelinger (vedtak og tilsagn): 35
- Samlet tildelingssum: 14 935 000 kr
- Antall tildelinger til barne- og ungdomsprosjekter: 15
- Tildelingssum til barne- og ungdomsprosjekter 5 575 000 kr
Prosess:
-
Søknadsfrist: 2.2.2018 kl. 13:00
-
Vedtak i fagutvalg: 2.5.2018
-
Vedtak i rådsmøte: 18. - 19.6.2018
Søk i tabellen
Søk i tabellen
Søker | Prosjekttittel | Aldersgruppe | Visningssted | Fylke | År | Søknadssum | Vedtaksdato | Vedtak | Tilskudd |
---|