Om søknadsrunden
Tendenser og trekk i søknadsmaterialet
I alt har utvalget behandlet 36 søknader, med et totalt søknadsbeløp på kr 25 497 170. Utvalget har vedtatt at kr 7 975 000 bevilges, fordelt på 19 prosjekter, arenaer, arrangører og festivaler, som samlet spenner over en tidsperiode på fire år.
Antall søknader til behandling er relativt lavt, en tendens som har gjort seg gjeldende over en toårsperiode. Samtidig rommer søknadsbunken en rekke tiltak av svært høy kvalitet, blant dem flere ambisiøse og omfattende flerårige prosjekter, arenaer og arrangørsøknader. Det høye ambisjonsnivået og omfanget gjenspeiles også i søknadsbeløpet; samlet søknadsbeløp for 2019 er nær det dobbelte av fjoråret.
Søknadsrunden er preget av mer sentralisering og mindre geografisk mangfold enn tidligere år. En påfallende tendens er at omfanget av søknader fra Oslo er stabilt, samtidig som svingningene i søknadstallene fra andre fylker er store. Seks av landets fylker er ikke representert blant søknadene denne runden: Aust-Agder, Østfold, Oppland, Hedmark, Møre og Romsdal samt Sogn og Fjordane.
Stedsutvikling, kunstkritikk og teknologiprosjekter
Åtte prosjektsøknader var til behandling denne runden, med et samlet søknadsbeløp på kr 1 896 020. Prosjektene spenner fra digitale plattformer for kritikk og formidling av kunst og forprosjekter, tiltak i skjæringspunktet mellom stedsutvikling og kunst, til utvikling av komposisjonsverktøy. Utvalget har innvilget kr 606 000 fordelt på fire prosjekter.
Byutvikling, urbanisme og regionreformen peker seg ut som et sentralt tema blant prosjektene denne runden. Blant de prosjektene som ble prioritert for støtte er Kulturbyrået Meséns prosjekt SNART! Kristiansand 2020 og Kristiansand kunsthalls Kommuneforfatteren. De går begge aktivt inn for å tematisere, men også påvirke, den store regionalpolitiske omstillingen som skjer i Agder i 2020. I Kommuneforfatteren inviteres forfatteren Eivind Hofstad Evjemo til å analysere, kontekstualisere og formidle kommune- og fylkessammenslåingen gjennom litterære tekster. Utvalget vurderte at en kunstner som Evjemo kan ha noe substansielt og særegent å bidra med i denne typen politiske omstillingsprosesser, med en egen observasjonskompetanse, et utside-perspektiv og frie undersøkelsesmetoder. Prosjektet berører dermed kjernen i formålet med tverrfaglige tiltak, gjennom å styrke kunstsektorens rolle i samfunnet, nedslagsfelt og endringskraft gjennom tverrfaglig samarbeid.
Arrangementer og nye festivaler i skjæringspunktet mellom kunst og ideologi
Festivaler og arrangementer utgjør hovedvekten av søknadene. Det ble i alt søkt om kr 5 795 000 i støtte til festivaler og arrangementer, fordelt på 21 søknader. Utvalget har i alt innvilget kr 2 795 000, fordelt på åtte av 14 festivaler, ett av tre enkeltarrangementer og to av fire arrangementsrekker.
Majoriteten av festival- og arrangørsøknadene er nyetableringer eller nye på ordningen. Av disse har ni blitt prioritert av utvalget. Et sentralt trekk ved søknadsbunken er at flere av de nye festivalene går aktivt inn i politiske verdispørsmål knyttet til klima, helse, livsløp og ytringsfrihet. Et eksempel på dette er Siste kapittel, en tverrkunstnerisk og -faglig festival om aldring, som utvalget anser som en svært lovende nysatsing i Bergen. Arrangørene ønsker å inspirere til nytenkning på tvers av kunst, humaniora og helsefag, og det er et uttalt mål at festivalen skal ha betydning for hvordan helsevesenet organiserer sitt arbeid med eldre. Utvalget støtter dessuten det tverrfaglige programmet under God nok-festivalen, som har som mål å bidra til en bedre psykisk helse i lokalsamfunnet Steigen. SafeMUSEs nasjonale markering Fri kunst, som nettopp er en feiring av kunstnerisk ytringsfrihet, er også verdt å nevne blant de nye arrangementene som utvalget har prioritert.
Arrangementstilskuddene favner både teknologi og kulturarv. Blant arrangørene i søknadsbunken kan den nyetablerte arenaen Pedershuset trekkes fram. Gjennom folkemusikk, språk, litteratur og historiefortelling ønsker Pedershuset å løfte det universelle i det lokale, og kombinere samtidskunst med kulturarv. Utvalget har tildelt tilskudd til helårs arrangørvirksomhet og festivalen Pederhusveka ved arenaen. Éndagskonferansen Seven on Seven, som arrangeres av Stavanger kunsthall i samarbeid med nettkunstsamfunnet Rhizome, peker seg også ut i søknadsbunken. Gjennom konferansen møtes ledende teknologitenkere og kunstnere for å skape nye verk, eksperimenter og prototyper i skjæringsfeltet mellom kunst og teknologi.
I vurderingen av festivaler og arrangementer har utvalget vært spesielt opptatt av representasjon og mangfold. Flere av de prioriterte aktørene jobber proaktivt med publikumsutvikling og medvirkende publikumsprosesser. Profesjonalitet, gjennomføringsevne og geografisk spredning har også veid tungt.
Arenautvikling
Under tverrfaglige tiltak er det anledning til å søke om arenautviklingsmidler til etablering eller konsolidering av tverrfaglige/tverrkunstneriske arenaer som har formidling av kunst og kultur til et allment publikum som sitt primære formål. Faglig utvalg for rom for kunst og tverrfaglige tiltak tar et særlig ansvar for arrangører og arenaer som arbeider med formidling og visning av flerkunstnerisk og tverrkunstnerisk innhold, og har et fokus på å bidra til å utvikle nye aktører på områder som i nasjonal sammenheng er svakt dekket.
I denne runden forelå det til sammen syv søknader om arenautviklingstilskudd, samt to søknader om driftsstøtte til tverrfaglige arenaer. Søknadsbunken i 2019 understøtter i stor grad at det er et stort behov for midler for å styrke eksisterende tiltak, gjennom mer langsiktighet og stabilitet i tilskuddene, men ikke minst for å rekruttere og utvikle en større bredde blant arenaene, både gjennom geografisk utbredelse og gjennom større mangfold blant aktørene og i det kunstneriske innholdet som formidles.
I bunken denne gang forelå det søknader fra tre nye aktører som ikke tidligere har søkt om støtte til arenautvikling, og utvalget har fattet vedtak om tilskudd til alle tre. Søknadene representerer initiativ på områder som i liten grad er dekket i kulturlivet i Norge, fra miljøer som er ganske nye søkere til utvalgets portefølje.
Virksomheten Northing søkte støtte å etablere en virksomhet, SPREAD (arb.tittel), som skal drive et visnings-/utstillingslokale i Østre skostrede i Bergen. Northing har arbeidet med kulturutveksling mellom Kina og Norge i flere år, hovedsakelig i form av arrangementer i Kina. Bak Northing står arkitekt Ben Wenhou Yu og visuell designer Yilei Wang, som også i hovedsak står for programmeringen på den nye arenaen. Hovedformålet for SPREAD er å formidle nye kultur- og kunstformer fra Kina og andre asiatiske land i Norge. Det planlegges også etablering av kunstnerleiligheter i tilknytning til utstillingslokalet som legger til rette for at kunstnere fra Kina kan reise til og produsere i Bergen.
Vitenparken Ås har søkt støtte til videre arbeid med å etablere NOBA – Norwegian Bioart Arena på campus for NMBU i Ås, som et tverrkunstnerisk knutepunkt og Norges første permanente arena for biokunst. Gjennom en forprosjektperiode, finansiert bl.a. over rom for kunst, har de etablert produksjons- og visningslokaler for biokunst, avdekket behov i biokunstfeltet, dannet nasjonale og internasjonale nettverk og gjennomført utstillinger og andre formidlingsarrangementer i skjæringspunktet mellom kunst og naturvitenskap. NOBAs mål er å åpne opp kunst og vitenskap for et bredere publikum, og å skape en kultur for tverrfaglig og -kunstnerisk biokunst-arbeid på Ås. Utvalget betrakter denne arenaen som et svært interessant prosjekt, hvor det arbeides for å skape en permanent arena for uttrykksformer som har svært lite annen infrastruktur for produksjon og visning i Norge i dag.
Det ble også bevilget arenautviklingstilskudd til Dáiddadállu Kautokeino kunstnerkollektiv, et flerkunstnerisk samisk kunstnerkollektiv i Kautokeino. Foreningen har som formål å styrke samiske kunstnere kunstfaglig, sosialt og som bedrifter, og bidra til kompetanseheving, profilering, nettverk og internasjonale muligheter for samisk kunst. I 2019 er til sammen 18 profesjonelle kunstnere fra ulike kunstområder, med spesialkompetanse innen samisk kunst og samtidskunst tilknyttet kollektivet. Kollektivet avholder flere arrangementer som er åpne for publikum årlig, bl.a. utstillinger, forestillinger, kunstnersamtaler, konserter m.m.
Utvalget har også videreført arenautviklingstilskudd til fire arenaer for en ny periode: TOU Scene i Stavanger, Kulturhuset Østre og Wrap i Bergen, og TekstLab Ung i Oslo (sistnevnte er omtalt under avsnittet om Barn og unge nedenfor).
TOU scene er en kulturarena i Stavanger, lokalisert i de gamle lokalene til Tou Bryggerier. Arenaen åpnet i 2001, og rommer et kompleks av scener, visningsrom og arbeidslokaler. Stavanger kommune har eid bygningsmassen siden 2009, mens Tou Scene AS drifter og er innholdsleverandør for arenaen, med både egenproduksjon og utleie til eksterne arrangører. En rekke kunstnere og organisasjoner/firmaer leier lokaler og driver sin produksjon på huset. Aktiviteten er høy, med bl.a. konserter, scenekunstproduksjoner, utstillinger, residensprogram, egen formidling rettet mot barn m.m. TOU Scene mottar både arenautviklingstilskudd, og arrangørstøtte over musikk og scenekunst.
Kulturhuset Østre er en spesialisert arena for lydkunst, elektronisk/eksperimentell musikk og annen kunst i Bergen. Østre eies av Foreningen Ekko og stiftelsen Lydgalleriet, som utgjør husets kunstneriske ledelse gjennom året og ivaretar programmering og langsiktig kunstnerisk strategi. Østre har to etasjer produksjons- og formidlingsareal, bl.a. to prosjektrom. I lokalene arrangeres det utstillinger, konserter, festivaler, workshops, samtaler og andre kunstfaglig relevante arrangementer. Søknaden ble behandlet både i det tverrfaglige utvalget og i faglig utvalg for musikk, og begge utvalgene vurderer Østre til å være en enestående arena for lydkunstutstillinger og scene for konserter med ulike musikkuttrykk innen samtidsmusikk, elektronika og annen elektronisk basert og mediert musikk. Østre er per i dag svært godt tilrettelagt for visning og formidling av spesialisert kunst på et høyt nivå, samtidig som dette feltet har et begrenset kommersielt potensial. Huset understøtter feltet og bidrar til produksjon og formidling på høyt nivå.
Wrap i Bergen er et uavhengig produksjonshus, formidlingsarena og katalysator for nye prosjekter og samarbeidsmodeller på tvers av ulike kunstfelt. Wrap er flittig brukt, og fremstår som en viktig komponent i det frie feltets infrastruktur i Bergen og omegn. Fasilitetene dekker tre- og metallarbeid, musikk, film/video/animasjon, fotografi/grafikk, dans/teater/fysisk og elektronikk. Wrap har opparbeidet seg spisskompetanse på å dekke ulike produksjons- og tjenestebehov i ulike kunstfelt i regionen (og ved nasjonale/internasjonale samarbeid). Wrap baserer seg på en særegen modell, som bestreber seg på å gi kunstnere så gode vilkår som mulig for å produsere, inspireres, lære, dele kunnskap og kompetanse, utvide nettverk, møte publikum og formidle (økonomisk, utstyrsmessig og faglig).
Barn og unge
22 av 36 søknader til behandling på tverrfaglige tiltak denne runden gjelder prosjekter som helt eller delvis har barn og unge som målgruppe. Utvalget har gått inn for støtte til 13 av disse. Det totale tilskuddsbeløpet utgjør i overkant av 6 mill., fordelt på fire år. Omfanget av søknader i denne kategorien er isolert sett høyt, men ganske få av disse er rendyrkede barne- og ungdomsprosjekter. Hovedvekten av søknadene er prosjekter, festivaler, arrangementer og arenaer som retter seg mot alle aldersgrupper, men som også omfatter en særskilt satsing for, eller med, barn og unge.
SPKRBOX er et fremtredende eksempel blant søknadene utvalget prioriterte høyt. Arrangøren retter seg mot alle aldersgrupper, men har et særskilt fokus på et ungt publikum, samtidig som de legger til rette for nye kunstneriske praksiser og jobber aktivt for en større bredde i rekrutteringen til kunstfeltet. Utvalget har tildelt treårig støtte til de tverrfaglige delene av SPKRBOX’ virksomhet:
- InstantSPKRBOX, et utviklingsverksted med utøvere innenfor beatboxing, sang, slampoesi, stepdansing, koreografi, litteratur, fotografi, rap, hiphop, regi, scenografi og lysdesign .
- Utstillings-jam, utstilling på Nationaltheatret med fotograf og rapper Samir Madad, med bilder fra hiphopmiljøet i Oslo, kombinert med et program med rap, breaking, DJing, fotball-heiarop, bokseopptreden, skuespillere fra Groruddalen med personlige tekster, graffiti, sang, battling og slampoesi.
I denne sammenhengen er det også relevant å løfte TekstLab Ung, som har fått tildelt arenautviklingsmidler. TekstLab er en organisasjon med base og nedslagsfelt i Oslo, som har som intensjon å være en arena som skal bidra til økt mangfold i norsk kunst, samtidig som de skal være et kunstprosjekt som utforsker interkulturelle sceneuttrykk som ikke domineres av etablert kunstforståelse og definisjonsmakt. Organisasjonen produserer forestillinger/scenekunst med profesjonelle scenekunstnere, ofte med høy grad av samskaping med barn og ungdom; de gjennomfører et Outreach-program gjennom skoler, aktivitetsskole, fritidsklubber og bibliotek (med særlig fokus på Grønland, Tøyen, Furuset og Stovner), og de gjennomfører en årlig festival (Scratch), og en lang rekke årlige formidlingsarrangementer. Faglig utvalg for rom for kunst og tverrfaglige tiltak anser TekstLab Ung som et veletablert, velfungerende og vidtrekkende tiltak som treffer godt på rådets strategiske mål om å involvere en større bredde i befolkningen til å bli deltagere i kunst og kultur, og å rekruttere flere til å bli profesjonelle kunstnere.
Miljø og klima
I alt er det ni tverrfaglige og flerkunstneriske festivaler, arrangementer og prosjekter samt en arenaetablering som omtaler eller inneholder refleksjoner om klima og miljø. Av disse er det kun én som har definert ekstrakostnader til slike tiltak inn i søknadsbeløpet, og dermed søkt på rådets avsatte midler til klima- og miljøinsentiver i 2019. Leveld kunstnartun har en uttalt målsetning om å bli en regional spydspiss innen klimakutt og kultur. Som et ledd i denne satsingen har de søkt støtte til ekstrakostnader knyttet til leie av gjenbruksglass og innkjøp av tallerkener lagd av hvetekli under Stabbursfrieri 2020. Festivalen er tildelt støtte fra avsetningen for klima- og miljøinsentiver, øremerket tiltak som bidrar til å senke festivalens klima- og miljøavtrykk, og til festivalen som helhet fra tverrfaglige tiltak.
Tall fra søknadsrunden
Antall søknader: 36
Søknadsbeløp: kr 25 497 170
Antall tildelinger: 19
Tildelingsbeløp: kr 7 975 000
Prosess:
-
Søknadsfrist: 3.9.2019 kl. 13:00
-
Vedtak i fagutvalg: 13. - 14.11.2019
-
Vedtak i rådsmøte: Dato ikke satt
Søk i tabellen
Søk i tabellen
Søker | Prosjekttittel | Fylke | År | Søknadssum | Vedtaksdato | Vedtak | Tilskudd |
---|